Volavasseggi og et par skorper på fjellski fra Kongshelleren (04.05.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Kongshelleren (1,464m)
Endpoint Vestredalsvatnet parkering (1,169m)
Ascents Volavasseggi (1,619m) 04.05.2024 07:02
Skorpetinden (1,642m) 04.05.2024 08:59
Skorpa (1,674m) 04.05.2024 11:43
Visits of other PBEs Kongshelleren (1,455m) 04.05.2024 05:26
Vestredalsvatnet parkering (1,158m) 04.05.2024 15:19

Kongshelleren turisthytte ankom jeg sent fredags kveld etter kjøretur fra Stadt og noe "innside-informasjon" fra slekta i Aurland.
Etter å ha diskutert med de andre på hytta, to fra Bergen og en fra Alaska, om skiføret og temperatur, bestemte jeg meg for å stå opp kl. 05 lørdag morgen. Men etter en ganske god natts søvn, ble jeg lys våken da klokka viste 04:15, stod opp, somlet litt rundt, smurte ski og var klar til å gå halv seks om morgenen. Absolutt et godt valg med drømmeforhold så tidlig på dagen, og jeg angret faktisk på at jeg ikke var enda en time til tidligere ute.

Målet for turen var Volavasseggi og Skorpetinden (1642 moh), og så fikk jeg se om form og skiføre tillot noe mere.

Det var fantastisk god glid på skaren bortover mot sørsiden av Volavasseggi hvor jeg fant en farbar vei oppover vest for Volavasseggi hvor det gikk greit på klister. Litt vest for toppen av Volavasseggi trodde jeg toppunktet bare var 2-300 meter unna, satt fra meg skiene og trasket oppover til fots på skaren, men ble lurt av en falsk fortopp, og hadde cirka en kilometer å gå til toppunktet. Skulle tatt skiene til topps. Fin morgenutsikt fra Volavasseggi allerede klokka 07 om morgenen.

Gliden på skaren ned til Store Øljuvtnet var god, og gøy å kjøre ned slik ved å krysse frem og tilbake. Det er noen svinger på vannet også, men vannet var nedtappet:-)

På vei mot Skorpetinden siktet jeg meg inn mot Uthusnøse fordi det var det høyeste jeg kunne se, og jeg trodde det var Skorpetinden. Fint fjell som jeg vurderte å gå opp på da jeg innså forvekslingen min nede på Øljuvatnet. Det føltes litt teit å ikke gå på Uthusnøse siden det var et slikt staselig fjell bare fordi primærfaktoren var lavere enn 100 meter. Men jeg trøstet meg med at det står der til en annen gang, og at det ikke er like merkelig som at dobbelt så mange her på peakbook dropper Breiliflaka, og går på Lauvkollen bare fordi sistnevnte har veldig høy primærfaktor (og manglende utsikt), mens Breiliflaka en knapp kilometer lenger nord har utsikt til det som er av fjell på østlandet fra Gaustatoppen til Blefjell, Norefjell og Vikerfjell, men primærfaktor på kun 40 meter. Jaja; jeg gikk oppover langs Galdegrove og syntes det så litt for bratt ut mot Uthusnøse, og svingte til høyre rett opp mot Skorpetinden.

Opp på Skorpetinden fant jeg en fin rute, og valgte å legge på skifeller der det begynte å bli bratt. Skiene ble med helt til topps.

Returen fra Skorpetinden til Store Øljuvatnet gikk ut på et nes hvor det var ganske slakt, men likevel over et område med noen små sprekker i isen før vannet. Jeg vil ikke anbefale å følge det sporet, det var nok tryggere inne i vika der jeg gikk opp.

Nede på Store Øljuvatnet slo varmen mot meg, og det var nå behov for første omkledning til noe lettere antrekk. Resten av turen var egentlig såpass varm at det grenset mot det ubehagelige med unntak av toppen av Skorpa.

Før Skorpa la jeg på et tykkere lag klister under skiene igjen, og la fra meg sekken ved Skorpetjørnan. Det gikk fint opp til Skorpa uten for mye kryssing frem og tilbake. Jeg syntes det gikk lett også, men innså på toppen at føret ikke innbød til noe mere; jeg begynte å bli redd for gjennomslagsføre slik det var kvelden i forveien inn til Kongshelleren. Nå var det øverste snølaget smeltet som ga fin styresnø nedover. Utover på Volavatnet fulgte jeg kvistaløypa, og det gikk greit å gå i sporene der; gliden var fortsatt god. Men varmen var nå mitt største problem. Jeg måtte kaste jakka og gikk i t-skjorte noe jeg ikke har for vane på ski.

Fremme på Kongshelleren ryddet jeg sammen sakene mine som lå igjen inne på hytta, og fikk i meg et par brødskiver og en iskaffe før jeg returnerte til Vestredalsvatnet. Jeg hadde nemlig spurt pent en hyggelig Aurlending som var på dagstur til hytta om han kunne kjøre meg opp til Nyhellerdammen igjen hvor jeg hadde parkert bilen kvelden før. Turen nedover gikk fint med god glid og bra driv inntil den siste oppoverbakken før nedkjøringen til bilveien hvor tempoet ble ganske labert, noe som sikkert skyldtes varmen og at jeg var sliten etter en litt lang skitur til meg å være. En etterlengtet pause og inntak av en sjokolade og litt vann hjalp før nedkjøringen til veien. Kjøreturen hjem til Drammen gikk veldig fint med inntak av chips og energidrikk. Siste del av lørdagskvelden ble det litt kvalitetstid i sofaen sammen med TV'en.

Jeg ser sånn i ettertid at jeg gikk 40 kilometer på knapt 10 timer som er raskere enn det jeg pleier, men skareføret gjorde det raskt på morgenen, og veldig mye kryssing frem og tilbake ved nedkjøringene adderte sikkert flere kilometer til turen som strengt tatt bare var 35-36 km hvis man måler på kartet.

Start ved Kongshelleren kl. 05:30 med klister under skiene og -3 grader ute. Perfekt for skareføret.
Sikringsbua på Kongshelleren. Sola har stått opp i nordøst, men jeg har ikke sett den ennå.
Kvisteløypa mot Iungsdalshytta leder rett mot Skorpa (1674 moh). Volavasseggi er litt til høyre for sola.
På Volavatnet.
Trodde jeg så varden på Volavasseggi rett under sola, men toppen er enda litt  lenger bak.
Trodde jeg så varden på Volavasseggi rett under sola, men toppen er enda litt lenger bak.
Toppvarden på Volavasseggi kl.7 om morgenen.
Snart oppe på Skorpetinden nå.
Toppvarden på Skorpetinden kl. 09 om morgenen med utsikt østover mot Reineskarvet som er under sola.
Utsikt sørover med fjellveggen på Blåbergi litt til høyre i bildet.
Utsikt bortover til den høyere Uthusnøse, og litt til venstre ses også ryggen mellom Haldalshøgdi og Halldalsnuten tror jeg.
Jeg vurderte å gå ned her, på sørsiden av Skorpetinden, men jeg var redd for at det var noen hamre som var for bratte. Ser i ettertid at Joso og Peakfloyd gikk opp og ned i dette området, men jeg turte ikke det siden jeg ikke hadde gått opp først.
Toppen av Skorpa litt før kl 12 med Blåbergi til venstre, og Skorpetinden (1706 moh) til høyre for stavene mine.
Utsikt fra toppen av Skorpa nordvestover, og langt borte er det vel Liahovden og Hånosi som skimtes.