Grythaugen (09.04.2024)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Ascents Grythaugen (492m) 09.04.2024 05:15

Vi startet klokka 5 fra Bjørnskardhytta for å være sikker på å nå til parkeringen ved Komagvær før det ble mørkt. Gikk fra hytta, gjennom Bjørnskaret. Her smalnet skaret etterhvert med en åpen elv i bunnen. Tok derfor opp til venstre på Sørsida av fjellet. Det var greit å gå herfra opp til Grythaugen. Utfordring med tett tåke (så ingenting) så måtte navigere med GPS og kart. Etterhvert klarnet det heldigvis opp når vi skulle ned fra fjellet. Gikk langt til høyre i en bue nedover, fordi landskapet her er fult av elvedaler som er umulig å forsere på vinteren pga bratte overheng av snøskavler. Vi kom etterhvert ned til sommerveien. Her var det skuterspor ned til hovedveien.
Gps-sporet mitt gikk helt i ball, så det ble bare rette streker. Med oppakking i pulk og litt dyp snø enkelte steder ble det en lang 33 km tur. Brukte nesten 15 timer og var ganske utslitt. Så kom dagens skikkelige nedtur. Bilen stod innesnødd på parkeringsplassen! Her var det brøytet for 5 dager siden, når vi dro innover. Prøvde å kjøre allikevel. Bilen satte seg enda mer fast. Måkte rundt Bilen i 2 timer uten at vi klarte å få den løs. Da stoppet en svær bil som hadde de største hjula jeg har sett! Han vrengte inn de 50 metrene bort til vår bil og fikk tauet den løs med et slepetau som var av det solide slaget. Artic range stod det på den. Kunne sikkert ha kjørt innover vidda med en sånn! Vet ikke hva vi skulle ha gjort uten vår redningsmann!