På truger i Kragerø (29.03.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Hesttjennknuten (231m) 29.03.2013
Mørjeheia (212m) 29.03.2013

Kragerø!

Pf 100 topper

Hesttjennknuten

Utsikt fra Hesttjennknuten mot Kilsfjorden

En av dagens to separate turer til to forholdsvis kjente og velbrukte utsiktstopper i Kragerø. Det skal gå en merket sti fra Torsdal i nord til Hesttjennknuten, men jeg valgte å gå opp fra Årdalen noe lengre øst. Litt stigning innunder toppen fra denne kanten, men fant en fin passasje opp. Fulgte delvis et gammelt trugespor opp. Fra selve toppunktet er det ikke all verden med utsikt, men rett ut mot fjellkanten i øst, er det flott utsikt over Kilsfjorden og skjærgården rundt.

Fra toppunktet på Hesttjennknuten. Her oppe står også et gammelt tårn av noe slag.

Mørjeheia

Dagens høydepunkt. Startet ved Litjenn i nord. Herfra hadde noen startet på ski tidligere på dagen, så jeg fulgte inn etter sporene som gikk opp i retning heia. Fin oppstigning. Ikke så lang oppe i den første bakken traff jeg to skiløperne på vei ned. Det var et par som hadde gått opp tidligere på dagen. De var lokaltjente og fortalte om turstier i område og flotte utsiktspunkter oppe på heia. Dagen i forveien, på skjærtorsdag, hadde det årlige arrangementet på grillplassen rett nedenfor toppunktet foregått. Her møtes lokalbefolkningen på Kjølebrønd hver påske til hygge og fest, et tiltak som fort trekker mellom 100 og 200 personer. Disse hadde sannsynligvis gått opp fra Kjølebrønnskilen.

Store deler av heia er et riktig idyllisk område, med store åpne sva og myrområder. Blir nok til at jeg kommer opp hit på sommeren en gang også, og følger stien rundt. Men dette ble en fantastisk flott tur på truger også, i et supert vær!