Randonnée til Nordliskampen. (17.03.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Nordlisvegen. (272m)
Endpoint Nordlisvegen. (272m)
Ascents Nordliskampen (707m) 17.03.2024 11:36

Jeg har sett turrapportene til Atomsilda og har tenkt at Nordliskampen fortjener et besøk etter snøfall med randoskiene mine.
Etter vind og snø på lørdagen passet det ypperlig å besøke Nordliskampen i pent vær på søndag. Vegard fikk jeg dessverre ikke med meg, det hadde vært fint å bruke ham til å tråkke løype for meg oppover, men han ville i Aron å stå slalåm med en kamerat.

Turen oppover ble innmari tung syntes jeg. Både skiene mine og skistøvlene mine er tyngre enn det som er vanlig nå, og det var ingen spor jeg kunne følge heller. Men med mange korte pauser og fotopauser kom jeg til topps etter 1:50. Utsikten fra toppen var flott; særlig nordover. Jeg tok en matpause i sola ved masten før nedkjøringen.

Når det gjelder nedkjøringen var det best lengst øverst, litt nedenfor hytta jeg tok bilde av, hvor snøen var lett; fikk satt noen fine svinger der. I det store hogstfeltet var det stedvis mykere solpåvirket snø og noen hardere områder og litt mer humpete terreng hvor jeg kjørte mer reservert.
På jordet helt nederst ved gården var det fin snø igjen og passe slakt for mitt ferdighetsnivå, så der gikk det veldig bra igjen.

Veldig fornøyd med denne turen. Og til tross for at det var tungt og slitsomt for pusten oppover og syra i beina kokte på vei nedover fant jeg ut at jeg ikke var så sliten, så jeg rakk en tur til til en annen topp i Hurdalsområdet.

Her kommer jeg ut av skogen til det største hogstfeltet på Nordliskampen.
På vei oppover det store hogstfeltet. Kan skimte noen gamle spor under nysnøen.
Tror det er Liskollen jeg ser her med det store hogstfeltet.
Her ser jeg nedover det store hogstfeltet og over til alpintsenteret i Hurdal på den andre siden av dalen.
Gammel hytte. Herfra og til topps var det ganske slakt, og jeg fikk opp farten litt mer.
Over myra rett før toppen. Masten på toppen kan så vidt skimtes på bildet.
På toppunktet på Nordliskampen står denne masten til hjelp for flynavigering.
Utsikten nordover mot Toten var fin syntes jeg.
Selfie av meg og mine ski ved masten på Nordliskampen.
Puddersnø og deilige svinger cirka 650 moh.
Fikk noen fine svinger på jordet ovenfor Nordlia gård 300-350 moh.
Tenkte jeg skulle være litt mindre freidig enn jeg pleier å være, så lot være å parkere oppe ved gården. Men litt lenger nede i en liten"parkeringslomme" ved 22kV linja må det vel være greit å stå.