Kvinnherad: Gruvetur på Hatlestrand (22.02.2024)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Tveitane (41m)
Endpoint Tveitane (47m)
Visits of other PBEs Smidjehidlaren (gruve) (31m) 22.02.2024 11:10
Dronninga (gullgruve) (50m) 22.02.2024 11:32
Hedlebergshidlaren (gruve) (124m) 22.02.2024 12:19
Bakkhidlaren (gruve) (75m) 22.02.2024 12:49

Tur til Hatlestrand for å besøke de gamle gruvene som ligger på østsiden av Kvitebergsvatnet. Kjørte inn på grusveien som går til gården Atramadal, der skogsveien går videre innover mot gruvene. Veien til gården var skiltet: privat vei kjøring kun etter avtale. Parkerte ved skiltet i veiskulderen og gikk innover. Rett innfor der jeg parkerte var det en stor plass som trolig er plassen der turfolket parkerer, den så jeg ikke da jeg parkerte. Etter at jeg hadde passert gårdstunet kom jeg helt ned til vannkanten der det var fin utsikt utover et islagt vann. Her begynner skogsveien som går innover blant mange gruver. 4 av de mest kjente gruvene er lagt inn som kulturminne i PB og var mine turmål.

Smidjehidlaren gruve

Rett etter at jeg begynte å gå innover skogsveien kom jeg til et skilt og sti merket med hvite merkebånd som førte opp til Smidjehidlaren. Kort bratt tur opp i fjellsiden der gruvegangen er. Gruven skal gå ca. 50 meter innover og nedover men jeg snudde da vann og dagslyset forsvant.

gruveåpningen til Smidjehidlaren

Videre til neste gruve

Dronninga (gullgruva)

Litt lengre innover skogsveien dukket skilt til Dronninggruva opp med skilt tekst Lykkens prøve. Der var det flere gruveåpninger kloss i veien ved stistart, skiltet med farlige gruveåpninger.
Kom først til en større slagghaug og steinmur til et hus. Litt etter var jeg borte ved gruveåpningen merket Gullgruva. Her ble det stopp rett inne i hulen da den var fylt med vann. Om denne gruven inneholdt gull er usikkert. Gammel info sier at man fant litt gull, men nyere prøver var uten gullfunn.

åpningen på Dronninga (gullgruva)

Neste gruve ble

Hedlebergshidlaren (gruve)

Merket sti også til denne gruven som ligger godt stykke oppe i lien fra skogsveien. Denne stien var mindre brukt men de hvite plastbåndene ledet greit opp til gruven. Så at det går en tydelig og godt brukt sti fra gruven og opp til en skogsvei ovenfor gruven. Denne gruven har et stort rom innfor med mange benker. Ser nå i etterkant at her blir det holdt konserter om sommeren med plass til 250 mennesker.
sett fra "senen"

Ned igjen til skogsveien og videre til siste gruve

Bakkhidlaren (gruve)

Gruven ligger rett bak en liten kolle ved veien. Merket sti også til denne. Her har de blant annet tatt ut baksteheller, og gruven skal gå 30 m. innover i fjellet. Stor stein nedfall i front og jeg følte at denne gruven ikke var like sikker som de andre.