Glemt GPS på Rjoandeggi! (24.03.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hytten på Mjølfjell (650m)
Endpoint Samme (690m)
Ascents Rjoandeggi Nord (1,339m) 24.03.2013 17:50
Visits of other PBEs Mjølbotnsetrene (840m) 24.03.2013 11:00
Skikjelken i Ljosandalen (910m) 24.03.2013 15:50

MJØLBOTN
Nydelig påskevær på Mjølfjell. Etter frokost ble det en rask tur til setrene i Mjølbotn. Skiføret var så som så. Ingen løype langs vanlig rute til Mjølbotn. Relativt tungt å brøyte løype i 10-20 cm løssnø. Skavlete og hardt siste stykket opp mot setrene. Bra nedrenn tilbake til hytten samtidig som jeg laget spor langs vanlig trasé fra Mjølbotn mot hytten. Turdata: Ca. 7 km, 180 hm, 2 timer.

RJOANDEGGI
Etter lunch ble det tur til Rjoandeggi med svigersønn Jon Helge. Fulgte maskinpreparert, 5 m bred Østlandstype løype med trikkeskinnespor til Skikjelken i Ljosandalen. Deretter rett mot skaret vest for Klevenuten ca. 1100 moh. Derfra rundet vi tilbake mot sør-sørvest opp til toppen. Vi gikk først ut til den aller nordligste varden på Rjoandeggi (GPS 6736419 385001). 2t15min opp hit. Deretter bort til punktet ca. 300 m lenger sør som vi har definert som det høyeste punktet på eggen. Her er det og varde og en Røde Kors sender. Høyden på de to toppene er ganske like, men måling med to forskjellige GPS-er 25.3 viste at den sørligste toppen er ca 5 m høyere enn den lenger nord. GPS 6736105 384690.

Jon Helge ved varden lengst nord på Rjoandeggi, Toppne lenger sør i bakgrunnen
Høyeste punktet på Rjoandeggi. Flott sted å legge igjen en GPS!
Utsikt sørover Rjoandeggi. Mjølfjellet til venstre, Rjoanddalen mot høyre. Hardt og isete føre

Meget skavlete, hardt og ujevnt føre ned igjen mot skaret sør for toppen. Litt bedre forhold ned igjen mot skikjelken. Derfra gikk det som en drøm tilbake til hytten i preparert løype med makshastigheter opp mot 40 km/t. Nesten tilbake ved hytten oppdaget at jeg at GPS-en ikke var i den vanlige lommen. Da kom jeg på at jeg hadde glemt den på toppvarden! Regnet med at den nok lå trygt der, da dette ikke er noen særlig mye besøkt topp. Med turplanene for neste dag måtte helt klart endres til en ny tur til Rjoandeggi! Pga føret gikk det vel så lang tid ned som opp på denne turen! GPS-sporet viser naturlig nok bare ruten opp. Fortsettelse dagen etter...Turdata Rjoaneggi: 5 timer, vel 800 hm, ca 18 km.