Høgheia - exploring. (11.02.2024)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Hauglia (140m)
Ascents Høgheia (695m) 11.02.2024 09:53
Ørnehammaren (430m) 11.02.2024 11:42
Alliatindane (595m) 11.02.2024 12:21

Utnytta fint vær og føre til en oppdagerferd rundt Høgheia. Hadde planer om å finne ei rute ned botnen øst for Høgheia, men der slapp 20 cm nysnø på hardt underlag i det jeg tråkka utfor kanten. Dermed blei det ei annen rute ned til Børresdalen.....faktisk åpen nok skog til at det var artig kjøring helt ned. Spent på om jeg fant ei rute opp igjen langs Alliatindane. Det gikk det, korte partier med stegjern, og ski på sekk.
Oppe igjen blei det for fristende og prøve renna ned fjellet mot sør. Svært bra forhold ned til skogrensa. Deretter litt rasrester i renna, og et lite dropp, som var litt kronglete og komme forbi p.g.a. isvuller. Videre hadde enkelte partier delvis åpen elv etter siste mildvær, men det var greit å passere i sidene. Endel fine partier nedover her også. Litt kjedelig retur tilbake til Hauglia, men ettermiddagsola viste seg fra godsida.

Rekognosering langs kanten av Høgheia.

Ørnehammaren

I Børresdalen mot Talstadhesten.

Fra Ørnehammaren mot Alliatindane og Høgheia.

Fra Høgheia mot Kvannfjellet. Ser sporet mitt i retning ryggen jeg fulgte et stykke før jeg svingte ned i Børresdalen.

Mye fine partier i elva ned på sørsida.

Høyderegistreringa er ufullstendig. Antall høgdemeter er stipulert manuelt.