Klettane (10.02.2024)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Traktorvei fra Yndesdalsvegen (92m)
Ascents Klettane (261m) 10.02.2024

Ferden gikk videre og nå var Klettane neste topp på programmet. Vi parkerte i inngangen til traktorveien som går fra Yndesdalsvegen og opp i Kvernhusdalen. Fulgte denne. Videre opp mot Klettane var det lite til sti å spore, men terrenget er veldig lettgått. Vi laget vår egen rute gjennom skogen. Opp og ned diverse koller. Det gikk trått i snøen.

På toppen av Klettane

Kom omsider opp på toppen, hvor det ligger en hvit og rød stang ved trigpunktet som har veltet. Knausen like bak er litt høyere. Her fikk vi nydelig utsikt mot Sleirsfjellet og Hisbotsnuken mellom trærne. Et stykke nedenfor trigpunktet står en mast. Ellers så vi masse groper i snøen etter hjorten. Disse hadde vi sett på nesten hvert eneste fjell vi hadde vært på i dag.

Hisbotsnuken

Vi la returen samme vei og måtte holde tempoet oppe dersom vi skulle klare å rekke fergen som gikk 18.45 fra Duesund. Da vi kom frem til bilen, var det bare å kjøre videre til utgangspunktet for siste topp denne dagen. Her var det ingen tid å miste.