Gibraltarklippen (høyeste punkt ikke nådd) (09.11.2023)  4

Written by Stigun GSM

Start point Eastern Beach parking house (5m)
Ascents Cerro de Enmedio (382m) 09.11.2023 11:26
Gibraltarklippen hadde fristet i flere dager med sin høyreiste profil helt vest i Middelhavet, og på en litt kjølig dag kjørte vi i retning denne britiske besittelsen helt sør på det spanske fastland. Krysset (under) flyplassen for å kommer over til byen etter å ha vist frem pass både på spansk og britisk side av grensen. Parkerte ved øst-stranden like ved den så å si loddrette nordveggen på klippen.
Trange trivelige gater

Vandret derfra i retning vestsiden av byen og oppover trange intime "smau". Ublu pris for å komme inn i Gibraltar Nature Reserve; nesten 1000 NKr for oss fire! Ved Ape's Den første møte med apene; makak-aper innført fra Afrika (overhørte vi en guide si til sitt følge..) Dette er noen ordentlige tjuveradder som kan opptre aggressivt om de opplever seg innestengt, og vi gikk klokelig med ryggsekkene på magen som vi hadde blitt anbefalt, heldigvis uten noen alvorlige "incidents".
Utføring av sosiale ferdigheter..

På vei opp de bratte trappene over Ape's Den passerte vi atskillige aper med godt under en meters avstand, og det var ikke bare brattheten som fikk hjertet til å pumpe raskere, særlig hannene var større enn antatt og fremviste noen fryktinngytende hjørnetenner.
"Direct route"

Trappene endte opp i nærheten av Cerro Enmedio like ved endestasjonen til taubanen, og videre sørover kunne vi følge Skywalk til høyeste punkt; så det ut til i hvert fall.
Like sør for Cerro de Enmedio. Høyeste punkt i bakgrunnen grei skuring - trodde vi..

Fine trapper og avsatser i retning høyeste punkt, men så fortsatte Skywalk'en vest for/under toppen. Aha, atkomst fra sør; tenkte vi. Og på medbrakt kart så det ganske riktig ut til at en vei førte til toppen. Men nei; denne veien var stengt av en port. Kanskje en smal sti like øst for/over veien førte til toppen da? Neida, stien som gikk på/nær eggen var effektivt stengt med et høyt og ikke-passabelt gjerde. Et heller en bratt smal trapp/sti ned på østsiden av stupet førte til topps, den syntes bare å gå langt nedover mot østsiden av klippen.
Potensiell atkomst fra syd var resolutt sperret!
Nordover langs øststupet

Etter å ha inspisert O-Hara's Battery langt syd på klippen, inkludert en hyggelig prat med to godt voksne sykkelentusiaster fra Narvik som hadde syklet fra Lisboa og skulle avslutte i Malaga, gikk vi igjen nordover Skywalk'en; det måtte da finnes en mulighet for å komme opp på høyeste punkt av denne berømte klippen!? Vi fant ingen sti men ga oss (dvs Gunnstein og jeg) i kast med eggen mot høyeste punkt fra nordlig retning; det ble en klyveaffære med kamp mot kvasse kalksteinsklipper og enda kvassere torner som hengte seg opp i bare knær og hender. Etter å ha ankommet et særlig bratt parti med ekstra tett vegetasjon bestemte vi oss, blødende fra både hender, knær og legger, at vi oppga DET prosjektet, ca 80 meter fra toppen. Muligvis har parkmyndighetene av sikkerhetshensyn ikke noe ønske om at turister inntar toppunktet, uten at vi vet dette sikkert. Lett slukkøret vandret vi nordover mot midttoppen Cerro Enmedio for å hvert fall å få med oss EN bestigning før vi satte kursen nedover gjennom ape-land igjen.

Fra Cerro de Enmedio sørover mot toppen
Jebel Musa på Afrikasiden delvis dekket av skyer

Velsmakende pizza nede i byen før vi gikk til bilen og tråklet oss over grensen og videre tilbake til Estepona. Greit å ha vært på dette berømte stedet. Etterlysning: Om noen kjenner til/finner en brukbar passasje til høyeste punkt, er vi lutter øre/øye via en god turrapport!

Missing title

Written by Stigun 13.11.2023 22:02

Skitur kunne vært kjekt, men når jeg ser på din turtid til Vestre Kalvehøgde via Rasletinden nylig, innser jeg et du rent formmessig er i en helt annen divisjon enn meg, og i så fall måtte tempoet skrus ned en god del. Imponerende raskt, særlig med brytejobb å utføre!

Missing title

Written by PeakFloyd 13.11.2023 18:43

Mens noen koser seg i tosifra pluss, må vi andre slite med tosifra minus. Kos dere videre.

Sv:

Written by Stigun 13.11.2023 18:52

Takk for kommentar, Arne! Ja, perfekte forhold for både fjellturer og avslapping i solen. Fortsettelse følger! I morgen er det hjem, til maks høstvær på Vestlandet, og jobb.