Sangefjellet m/Luna og Hans Petter - Ål (05.10.2023)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Sangefjellvegen (1,024m)
Endpoint Sangefjellvegen (1,024m)
Ascents Sangenuten (1,189m) 05.10.2023 13:45
Veslesanget (1,194m) 05.10.2023 14:41
Visits of other PBEs Sangefjellvegen bomstasjon (453m) 05.10.2023 12:13

Fortsatt delvis høstferie på meg mens resten av familien var i Spania. Med gode værvarsler for de lavere fjelltraktene i Hallingdal valgte jeg tur denne dagen i stedet for jobb. Lille Luna måtte selvsagt være med, og etter en telefonsamtale med Hans Petter viste det seg at han også hadde muligheten denne dagen.

Hans Petter kom hjem til oss i Lier, og derfra kjørte vi sammen til vestenden av Strandafjorden i Ål. Der svingte vi av riksvei 7 og fortsatte oppover Sangefjellvegen, som har automatisk bomstasjon med skiltgjenkjenning (kr 75,-).

Vi satte igjen bilen på en liten parkeringsplass som lå gunstig til med tanke på en fin rundtur på gode stier oppå Sangefjellet.

Fra parkeringen vandret vi først bort til Sangenuten (1189), og deretter videre opp på Veslesanget (1194), som er noen meter høyere. Mest spennende utsikt hadde nok Sangenuten, hvor man ser så godt ned i Hallingdal. Denne toppen er for øvrig preget av en del tekniske installasjoner, og er nok generelt mest besøkt. I hvert fall av turfolk som bryr seg fint lite om primærfaktor og farger på nåler på kartet.

Tross mye sol og lettskyet vær, var det småsurt i dag. En kald vind fra vestlig kant gjorde at pausene nok ble noe kortere enn ønskelig. Spesielt de gangene sola ble borte.

Vi så en del folk i løpet av runden vi gikk. Egentlig ikke overraskende det med tanke på det fine været, høstferie og alle hyttene som ligger i området. Sangefjellet er lettgått med mye stier i et trivelig turterreng.

På begynnelsen av turen, hvor vi fulgte en hyttevei til der stien startet.
På stien til Sangenuten (1189), som ses bak til venstre.
Hans Petter og Luna på toppen av Sangenuten (1189). I bakgrunnen til venstre er Hallingskarvet.
På Sangenuten (1189), med utsikt mot bl.a. Veslesanget (1194), som er til venstre i bildet. Langt bak Veslesanget stikker Fauskofjellet (1369) opp.
Ved toppvarden på Sangenuten (1189). Nede i Hallingdal ses bl.a. Strandafjorden og Ål sentrum. Sistnevnte er midt i bildet.
På stien mot Veslesanget (1194). I bakgrunnen ses folk på toppen.
På toppen av Veslesanget (1194). Bak til venstre er Sangenuten (1189). Fjellmassivet bakerst midt i bildet er Reineskarvet.
Utsikt mot sørøst fra toppen av Veslesanget (1194). Det store vannet til venstre er Rødungen.
En liten stopp i sola på vei ned fra Veslesanget (1194), som er i bakgrunnen. Toppvardene kan skimtes øverst og temmelig midt i bildet.