Hesthovda & Hesthovda m/flere - Ål (26.09.2023)

Skrevet av Nils (Nils Haugene) GSM

Startsted Sirestølen p-plass (1020moh)
Sluttsted Sirestølen p-plass (1020moh)
Turtype Fjelltur
Øst for Hovdatjørne (1174moh) 26.09.2023 17:57
Andre besøkte PBE'er Vatslivegen bom (843moh) 26.09.2023 14:32
Sirestølen p-plass (1020moh) 26.09.2023 15:05

Turmålenes høyde ble nedjustert da det viste seg å være mer skyet enn varslet oppi Hallingdal etter kjøreturen fra Oslo. Det skulle i tillegg blåse en del på de høyeste toppene, så da gikk jeg heller for noen lavere fjell denne ettermiddagen.

Kjøreruta ble dermed også justert, og jeg endte opp med å kjøre oppover Vatsvegen på nordsiden av Vatsfjorden. Ved gården Øvre Langegard tok jeg til høyre og fortsatte videre på Vatslivegen, som er bomvei (betaling med kort, kr 70,00). Etter en liten kjøretur på fin grusvei parkerte jeg der Sirestølvegen stopper i en låst bom ved et tjern. Her er det parkering med plass til noen biler.

Dagens hovedmål var de to toppene som begge heter Hesthovda, og til en forandring var ikke rødnåla turens høyeste topp.

Det ble en veldig lettgått tur, hvor jeg så å si hele tiden kunne følge veier og stier. Eneste stedene der jeg gikk i terrenget, var noen få meter opp mot Gyrihovda (1097), og under nedstigningen fra siste toppen, Øst for Hovdatjørne (1174). Ellers var det ganske vått der stien gikk over bekken like sør for Gyrihovda, og over myra rett nordvest for denne toppen. Hadde det ikke vært for disse to våte passasjene, kunne hele turen vært gått med lette joggesko.

Sola var dessverre borte mer enn den var framme, og på toppene blåste det fra vestlig kant. Særlig på den høyeste Hesthovda (1235) blåste det surt, men her fant jeg en god leplass like nedenfor toppen på østsiden. Denne plassen ble tydeligvis brukt av flere, for her var det rester etter bål også.

For øvrig var det litt trist å se forfallet av Hovdestølen, der den lå idyllisk til oppunder Hesthovda (1235). Uthuset hadde store hull i taket, og selve hytta sto der med et knust vindu hvor gardinene flagret ut i vinden. Pussig nok var tre enkle stoler plassert på bakken utenfor inngangsdøra, så det virket som om noen ganske nylig hadde vært der.

Ved ankomst bilen var det bitte litt igjen av dagslyset, så jeg kunne ha rukket en liten tur til. Men det var langt å kjøre hjem til Lier, så jeg valgte heller å komme hjem ikke altfor sent.

Fra parkeringsplassen mot Hesthovda (1192), som er til venstre i bildet. Den store varden kan skimtes på toppen. Helt til høyre ses Gyrihovda (1097).
Sekken min ligger på toppen av Gyrihovda (1097). I bakgrunnen er Hesthovda (1192).
Utsikt mot sørvest fra toppen av Hesthovda (1192). Langt bak til høyre er Hallingskarvet. Vannet nedenfor til venstre er Vatsfjorden.
Stor og flott toppvarde på Hesthovda (1192). Nedenfor til høyre ses bl.a. Vatsfjorden og Vatsvegen. Bildet er tatt mot Ø/SØ.
På Hesthovda (1192), med utsikt mot N/NØ. I bakgrunnen ses bl.a. Lauvdalsbrea (1598) og Fossebrea (1664). Bilen min kan skimtes på andre siden av det nærmeste tjernet.
Jeg følger kjerreveien mot høyeste Hesthovda (1235), som er nokså midt i bildet. Hovdestølen ses til venstre på fjellet.
På Hovdestølen, med utsikt mot S/SØ. Toppen i bakgrunnen midt i bildet er Hesthovda (1192), med Øst for Hovdatjørne (1174) til venstre. Vannet til høyre er Hovdatjørne.
På toppen av høyeste Hesthovda (1235). Utsikt mot sørøst. Dalen i bakgrunnen litt til venstre er Votndalen, hvor bl.a. Leveld ligger.
Toppunktet på høyeste Hesthovda (1235). Fjellmassivet i bakgrunnen er Reineskarvet.
På toppen Øst for Hovdatjørne (1174) dukket sola opp noen minutter, men den varmet ikke så mye. Bildet er tatt østover.