Med packraft i Øvre Pasvik nasjonalpark (14.09.2023)

Skrevet av Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Turlengde 47t 47min
Distanse 32,7km
Høydemeter 276m
Andre besøkte PBE'er Ellenkoia (121moh) 14.09.2023
Øvre Pasvik nasjonalpark (300moh) 14.09.2023
Svartbrysttjønna parkering (120moh) 14.09.2023
Treriksrøysa Norge, Finland, Russland (145moh) 14.09.2023

Vi hadde vært på Nyrud ett par dager der noen venner holder på å merke fugler, men nå var det gode værmeldinger og vi ville ta oss en tur i Øvre Pasvik nasjonalpark med packraft. Vi kjørte skogsbilvei litt sør for Vaggaterm inn til Sortbrysttjern der det er en stor parkeringsplass. Her satte vi fra oss bilen, blåste opp båtene og gjorde oss klar for tur. Padlet først over Svartbrysttjern og gikk i land i sørøst enden av vannet. Fulgte så stien som går til Ellenkoia en 5-600 meter til Tørrfurutjønna der vi satte ut båtene igjen. Grei og godt merket sti, men tidvis trær som man måttet passe seg for når man gikk med en oppblåst packraft på ryggen. Padlet over Tørrfurutjønna der det siste stykket var i grunt vann med siv som packraften akkurat greide å smyge seg over. Måtte bære kort stykke over i Ellenvatnet. Vi padlet mellom alle småøyene her og koste oss. Begynte å blåse opp, og selvfølgelig var det motvind, men det gikk greit å padle og vi fant oss en liten holme der det akkurat var plass til teltet.

Svartbrysttjern

Neste morgen våknet vi til tett tåke og lyden av storlom. Tåka forsvant mens vi spiste frokost og gjorde oss klare til dagens tur. Målet var treriksrøysa og vi hadde bestemt oss for å padle lengst mulig og dermed få kortest mulig gådistanse. Vi padlet derfor gjennom Ellensundet til Skinnposevatnet der det er en smal passasje til Dagvatnet i sørvestenden. Det var ikke nok vann til å padle her, så ble en kort bæring over. I sørøstenden av Dagvatnet gikk vi i land og tok beina fatt. Stort sett veldig greit terreng å gå i, omgikk noen myrer og steinurer. Masse dyretråkk å følge, men ikke alltid de gikk i rett retning. Kom tilslutt til treriksrøysa der to norske soldater satt og koste seg rundt ett bål og forklarte oss de strenge reglene. Det var ikke lov å gå inn på rusisk side eller å ta på toppen av grenserøysa. Vi tok noen bilder, krysset over til finsk side og ruslet etterhvert tilbake til båten. Tok en litt annen rute nå, som var litt mer direkte. Tilbake til båten var det bare å kose seg med padling igjen i finværet. Vi padlet tilbake til odden og pakket sammen leiren der før vi satte kursen mot den åpne ødestua Ellenkoia der vi overnattet.

Våknet til tåke
Treriksrøysa

Vi fikk Ellenkoia for oss selv, og kosete oss i varmen, dette er hytte med sjel. Neste morgen var det litt yr i lufta og vi padlet tilbake til parkeringa samme vei som vi kom. Stort sett opphold, men kom noen regndråper da vi nærmet oss parkeringsplassen. Fin padling i medvind. Passvik er det mest bjørnerike området i Norge, og vi hadde ett lite håp om å se bjørn på god avstand, men ingen bjørn å se. Vi så mange andre dyr på veien som elg, tiur, lom, og mange spor etter bjørn.