Fabrikkfossen (03.03.2013)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Hydro Rjukan (320m)
Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Fabrikkfossen (500m) 03.03.2013

Etter å ha fått blod på tann under Rjukan Ice Festival forrige helg ble det nå en ny tur til is-Mekka. Det ble en dagstur sammen med Erik, Fabio og Johan. Parkerte ved Hydrogass-anlegget på venstre side av veien etter å ha kjørt ut av sentrum. Dagens mål var å ta en enkel, men lengre multipitch opp Fabrikkfossen (7 taulengder, WI3). Dette er en av Rjukans mest populære fosser og på kveldstid er den også opplyst av flombelysning ved gassanlegget. Vi registrerte et par taulag som lå foran oss, men det stoppet ikke oss i å prøve likevel. Det var god sti til innsteget opp igjennom skogen, men det var bratt og man fikk jammen i seg varmen.

Johan sikrer Fabio i nedre del av fossen.
Erik er godt i gang med klatringa.

Vi delte oss inn i to taulag, jeg med Erik og Johan sammen med Fabio. For å klatre minst mulig eksponert ifht taulagene lenger oppe startet vi godt ut til venstre. Først en enkel taulengde opp til der det bratnet som jeg ledet. Fabio som er fra Italia er en meget habil isklatrer og suste oppover sammen med Johan uten å nærmest sette en isskrue. Straffen ble at de måtte vente på meg og Erik i 2-3 timer etterpå. I andre taulengde ledet Erik og undervegs presterte han å dessverre miste et rack med fem isfløyter og to isskruer. Han var ganske oppgitt da han kalte meg opp over walkiesene! Heldigvis fikk han låne to isskruer av Fabio, men for å komme opp til ham måtte han soloere 15-20 meter uten å sette sikringer, ganske spenstig. Jeg fulgte etter og ledet opp tredje taulengde. Valgte en litt brattere variant midt i fossen for å få litt mer utfordring. Satte standplass på en stor og fin hylle, og hadde hele tiden i mente at vi måtte gå på steder hvor vi ikke løste ut isras på noen og ikke ble truffet. I dag raste det konstant og hjelm var absolutt et must! Fjerde taulengde gikk Erik og videre herfra var det brattere de par siste taulengdene til topps. Jeg ville klatre en vertikal sidefoss på venstre side som var rundt 20 meter høy og stilig. Først en kort taulengde til innsteget der jeg hadde standplass i en hule under masse istapper, deretter mannet jeg meg opp til å lede til toppen. Fy søren, jeg har sjelden vært mer pumpet av adrenalin enn da jeg gikk opp her. Utrolig gøy å klare det, og Erik var mektig imponert:-) Erik suste opp den siste taulengden til toppen av fossen. Fabio og Erik var allerede på god vei ned og hadde tatt igjen noen trege spanjoler.

Rjukan by ligger flott til oppe i Vestfjorddalen.
Erik på vei ned første rappell.

Turen ned ble som vanlig et eget kapittel, men det gikk overraskende greit. Første 60-meteren ned fra et grantre på toppen. På andre rappell presterte vi å kaste begge kveilene oppi to forskjellige trær. Ordentlig julepynt som vi helst skulle unngått, da var det bare å rydde opp i rotet. Tredje rappell gikk også greit, men nå hadde også vi tatt igjen spanjolene. I stedet for å vente på tur for å rappellere ned fra et tre så lagde jeg min første abalakov etter workshopen med Matthias Scherer. Med en backupskrue på første rappell fant vi ut at abalakoven var trygg og vi var endelig nede. Jeg sprang nedover for å leite etter de tapte isskruene, og med hjelp fra Fabio fant vi alle sammen, kun et par ice flutes som gikk tapt, men disse ville ikke Erik bruke lenger uansett. Utrolig godt fornøyd med samarbeidet i dag med Erik og vi hadde en fantastisk dag oppi Rjukans fossefall. Burgeren smakte meget godt etter en slik tur!

Abalakov...

Written by Olepetter 10.03.2013 21:03

Du verden, Sondre. Du får virkelig erfaringsbredde nå, og ditto ordforråd. Jeg måtte slå opp på abalakov-en din.