Kvitskardtinden (02.09.2023)  6

Written by kapl (Kamilla)

Start point Torfinnsbu (1,062m)
Endpoint Torfinnsbu (1,075m)
Ascents Kvitskardtinden (2,193m) 02.09.2023
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 02.09.2023

Kvitskardtinden sammen med Helene og Siko

Tok M/R Bitihorn inn lørdag morgen, og trasket av gårde mot Langedalen. Like før vi tok inn i dalen, satt vi opp teltet nede ved Bygdin-vannet, slik at det stod klart til vi kom ned igjen.

Det var litt vanskelig å finne stien på oppover på riktig side av Torfinnsdøla, så det ble litt rot i starten. Men plutselig kom stien frem, og den var så god at vi glemte oss helt bort og gikk litt for langt. I stedet for å skrå oppover, som først planlagt, kunne vi nå snu oss 90 grader og gå rett mot målet.

Oppover i siden av Langedalen, blir det plutselig veldig bratt, og her syntes vi det var best å følge ura og klyve lett oppover. Det var også best for Siko.

Vel oppe, her fortsetter det med ur, men det er fast og spennende med lyse og skiftende farger. Ura følges helt til frem til breen. Etter en vurdering av risiko, valgte vi å krysse breen og går rett mot toppen. På andre siden var det et snøfelt vi kunne følge, en god pause fra ura.

En siste bit via ur, før vi stod på toppen og hadde nydelig utsikt over resten av Jotunheimen og Hurrungane. Til og med Storen skinte i sola et lite øyeblikk, før lokalt skylag la seg rundt den.

På vei ned, slang vi oss ned i ura og sovnet litt i sola. Det var bare å nyte denne dagen.