Høgståsen (04.09.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Høgståsen (175m) 04.09.2023 13:05
Visits of other PBEs Skatvet parkering Høgståsen 04.09.2023 13:28

Høgståsen var kommunetopp i Stokke kommune før Stokke i 2017 ble slått sammen med Andebu og Sandefjord til Sandefjord kommune.
Med Høyjordveien 205 i Andebu på Gps i bilen tok jeg inn ved skilt Seterskogen og ankom Skatvet parkering. Her tok jeg sykkelen og fulgte Skatvet veien inn gjennom bommen som var åpen men lukket når når jeg kom tilbake. Fulgte veien i 650 meter. Tok deretter inn på turvei til høyre og fulgte denne. Tok til høyre i første veidele, deretter til venstre i de 2 neste. Rett etter passering av høyspentlinja tok jeg inn i skogen på høyre side og busket opp til toppen. Høyspenten er en grei retningsviser. Skogtopp uten utsikt så det ble rask retur samme vei.
Enkel tur på fine turvei. Det er kun siste etappe på noen få hundre meter, som eventuelt kan by på noen utfordringer, som å klatre over gjerde som ikke var strømførende, hoppe over bekken og buske i ulendt litt bratt terreng uten sti. Samme vei tilbake.