Gaustatoppen reprise og Gaustadråen - Hjartdal, 94/404 (01.03.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 01.03.2013
Gaustatoppen (1,883m) 01.03.2013
Visits of other PBEs Gaustatoppen fra Svineroi 01.03.2013
På vei mot høyeste punkt på Gaustatoppen
Hjartdals kommunetopp med Gaustatoppen i bakgrunnen

Det var mulig å kjøre helt opp til Svineroi så vi parkerte her og fulgte vanlige løypa opp. Veldig hardt så ikke alltid lett å finne feste. Siste biten opp til hytta tok vi av skiene og gikk på beina. Fant ut at heisen var åpen da vi kom til toppen, men det hadde jo vært juks å ta den. Satte igjen skiene ved hytta og gikk de siste hundre metrene til det høyeste punktet for å nyte utsikten og ta bilder. Ned igjen gikk vi på beina det bratteste partiet, for det var for hardt og isete for fjellskiene våre og satte kursen mot Gaustraråen og høyeste punkt i Hjartdal kommune. Deretter satte vi kursen mot bilen igjen. Brukte litt over to timer til høyeste punktet på Gaustatoppen og fire timer til sammen på turen. Ingrid var med.