Rundtur i Huldreheimen (16.02.2013)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Finnbøle (876m)
Endpoint Finnbøle (876m)
Ascents Storhøpiggen (1,433m) 17.02.2013 11:15
Visits of other PBEs Storhøliseter (980m) 16.02.2013
Skriurusten (1,040m) 17.02.2013
Oskampen (1,175m) 18.02.2013

Liten vinterferie med en runde i Huldreheimen. Ankom Storhøliseter litt utpå kvelden, hvor det var liv og røre fra en DNT-fellestur. I følge en av de engelske deltakerne på turen var vi "hardcore" som hadde gått på ski i mørket. Men den tredje gruppen på hytta, også engelske, hadde gått til Nordpolen på truger, så jeg vet nå ikke helt... Uansett, det ble en natt på sofaen, og neste dag valgte vi å gå til Skriurusten, siden DNT skulle til den nærliggende Storkvelvbu. Fint med seng når man først er på hyttetur.

På veien stakk vi oppom Storhøpiggen. Selv om det var en meter snø overalt hvor det var flatt, var toppen full av stein og skavler, så skia ble ikke med til topps. Men utsikten var fin, og det ble en flott nedoverbakke videre, med hinsides god glid på en blanding av pudder og sukkersnø.

Neste dag var det whiteout, og vi var fornøyde med at vi skulle gå i vegetasjonsgrensa så det ikke ble så hvitt allikevel. Men temperaturen hadde også økt fra -15 til ca 0, så det ble to mil med kladder, selv om vi fjerna all smøringen på skia... Ikke veldig gøy, men sikkert god kondisjonstrening. Vel framme på Oskampen var det litt folk, men god plass til alle.

Siste dag bar det tilbake til utganspunktet på Finnbøle, og temperaturen var noe lavere igjen. Ettersom turen strengt tatt var en eneste lang nedoverbakke, passet det forsåvidt fint at vi ikke hadde noe særlig smøring, og vi fortsatte med det!

Huldreheimen var et nytt område for oss, og absolutt verdt noen besøk. Særlig hvis været er mindre bra høyere opp i fjellet, kan det være vel så fint her!