Nasefjell (29.08.2023)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Nasefjell (916m) 29.08.2023 09:17
Visits of other PBEs Nasefjell ved Ljosdalstjønn parkering (678m) 29.08.2023 09:17
Flott varde på toppen
Mange fjell her inne i Fyresdal der ingen har lagt igjen spor på Peakbook eller reg. tur. Nasefjell er ett av dem. Snublet over en beskrivelse av fjellet på nettet og bestemte meg for at vi skulle følge stien fra Ljosdalstjønn. Informasjonstavle ved hovedveien der stien starter viser turen. Drømmen hadde vært å gå inn her og ta det som en rundtur via Bjørnstigfjellet og Helgeloftet T-hytte, men i år med så våte myrer dropper jeg det. Stien er merket helt til toppen og lett å følge, men byr på mange blaute myrer og myrdrag denne sommeren. Når en kommer opp på en høyde, ser en toppen der fremme, men da må man ned igjen til Øvre Grotjørn (fint å bade her) før en går opp til toppen. Stien går i fint terreng og på toppen er det en fin varde og nydelig utsikt! Vi slappet av her til det skyet over. Gikk ned samme vei og kjørte hjem etter noen fine dager i Birtedalen. Hit gleder jeg meg til å komme igjen.
Fint område med mange små tjern og flott utsikt oppover.
Kjempefin utsikt her oppe!
Gumseholmtjønni
Høyden der en ser toppen for første gang