Kvænan - spøkelset er borte (19.08.2023)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Kvænan (968m) 19.08.2023
Visits of other PBEs Indre Kvænbukta p-lomme (10m) 19.08.2023

Jeg trodde virkelig at jeg hadde fullført lista over Norges kommunetopper i 2018 med Råna som den siste toppen. Men året etter fikk jeg vite av min gode venn Petter Bjørstad at jeg sannsynligvis manglet en, nemlig Kvænan i Torsken kommune (nå - Senja). En venn av Petter hadde undersøkt siktlinjer ut i fra et fotografi fra vesttoppen på Kvænan (963) og østover, og han trodde ut i fra sine beregninger at østtoppen (skitoppen) var høyere. Jeg hadde jo trodd at jeg hadde besteget Kvænan ved å ha vært på vesttoppen, men tydeligvis måtte jeg ta et nytt besøk til østtoppen for å kunne si at jeg har vært på høyeste punkt. Ifølge nyere og mer detaljerte kart viser det seg at østtoppen er hele fem meter høyere enn vesttoppen.

Kvænan sett fra start i Indre Kvænbukta.
Utsikten tiltar.
Toppen nærmer seg.
Stilige toppinakler.
Selve toppinakkelen!
Fornøyd toppsamler! :)
Utsikt østover.
Utsikt mot sørvest.
Utsikt sørover.

Endelig kom muligheten til å ta seg en tur dit. Etter gårsdagens tur til Stetinden med Terje og Jan Magne reiste jeg og Terje fra basen vår i Skjomen og nordover til Senja. Terje ble med kun som selskap og for å få seg en biltur. Været var nydelig for en ny finaletur. Hoppet av på parkeringslomma i Indre Kvænbukta og småjogget oppover den rødmerkede stien mot toppen av Kvænan. Bjørkeskog og tildels myr i begynnelsen, men fra 350 moh møtte jeg på steinura, så herfra ble det kun gåing. Kunne fylle vannflaska så høyt som 670 moh. Bratt den siste kneika før toppen, og for å komme opp på høyeste toppunktet var det faktisk litte grann luftig. Brukte nøyaktig en time fra parkeringen og opp i bra tempo. Fantastisk å nå toppen, og endelig var dette "spøkelset" ute av verden. Nydelig utsikt i alle retninger. Vinket til Terje som studerte ferden min fra kikkerten sin. Satt vel et kvarters tid før jeg ruslet ned igjen. Ble en ekstra sightseeing av Senja innom Mefjordvær på returen før det ventet pizzamiddag på hytta i Skjomen. Nå har jeg bare et lite spøkelse på listen over Oslomarka pf > 100m som meg må kvitte meg med, og så kan jeg sove godt om nettene igjen... ;)