Himrahei-Stutarygg-Grasdalen (17.08.2023)

Høyversknuten (959m) 17.08.2023
Nordstjerneknuten (863m) 17.08.2023
Stutaryggen (851m) 17.08.2023

Tidlig opp. Morgendisen måtte vike da solen kom over fjellet. Vi gikk mot stutaryggen og nordstjerne, ikke helt enkelt, litt vanskelig å se målet, endel opp og ned. Synes det gikk enklere fra nordstjerne til høyverks, her kunne vi se målet og det ble lettere å orientere, fremdeles mye opp og ned, med hjemmet på ryggen - tungt. Fra Høyverks greit ned til Bjørndalsvatn. Problem - kunne ikke gå rundt vannet for å komme til demning. Måtte over 800m toppen og ned andre siden, litt klatring (med sekk). Nytt problem - demning ikke turistvennlig, skrått toppdekke utenrekkverk, tok ikke sjansen på det. Gikk bratt ned til Furevatnet. Kunne ikke gå rundt grunnet for bratte kanter, vadet over til andre siden, vanntil livet og sekken over hodet. Det tok oss 2,5 timer å komme ned fra Høyverksnuten, altså ingen lett veg fra Grasdalshytta for de som vil opp. Etter en lang pause og mat gikk vi opp på Sør for Fute. Fulgte merket sti opp, tok inn skaret gjennom steinrøysa og så til topps. Det blir litt mye kraftledninger/master i dette området. Nok for idag, for trøtt til å finne en god leirplass, teltet på sletta før Grasdalshytta, mygginfisert. Til orientering:
Kleivaland til Himrahei ca 7km
Himrahei til Nordstjerne ca 6km
Nordstjerne til Høyverks ca 4 km.