Spydeberg varde - Høyest i tidligere Spydeberg kommune (24.07.2023)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass Nygård
Characteristic Jogging
Ascents Spydeberg varde nordtoppen (257m) 24.07.2023
Spydeberg varde sørtoppen (258m) 24.07.2023
Visits of other PBEs Nygård parkeringslomme (105m) 24.07.2023

Etter turen på Linnekleppen, kjørte jeg videre til Sundby, som ligger litt sør for Spydeberg og parkerte ved Nygård. Hadde såvidt rukket å bli kald etter forrige tur, så det skulle bli godt å få litt varme i kroppen. Nå var det Spydeberg varde som stod stod for tur. Dette er høyeste punkt i det som tidligere var Spydeberg kommune.

Anleggsveien. Lenger oppe er den gjengrodd

Fulgte anleggsveien oppover fra Nygård. Den var ganske så gjengrodd lengst oppe og dreier til slutt sørover til Sundbyvarden. I denne svingen fant jeg en sti jeg fulgte videre mot Spydeberg varde, men denne forduftet bare. Forsøkte å se om jeg fant den lenger fremme, men det var ingenting å finne. Gikk tilbake til der jeg så den tydelig før jeg mistet den, men til slutt tok utålmodigheten meg, så da var det bare å finne frem GPS og gå på kurs. Relativt lettgått terreng helt opp til toppen.

Spydeberg varde sørtoppen. Høyeste punkt i gamle Spydeberg kommune

Ankom først sørtoppen. Det er dette som er trigpunktet og kommunetoppen. Her står et gammelt og falleferdig tretårn. Siden nordtoppen bare er 1 meter lavere, måtte jeg bort på denne også. I tilfelle det skulle bli gjort en ny måling i fremtiden. Navigerte meg deretter tilbake til stien og videre ut igjen på anleggsveien ned til bilen. Jeg tørket meg det jeg kunne med håndkledet som lå i bilen. En skal ikke undervurdere å sette seg inn i en tørr bil og få i seg kaffe og boller fra Cirkle K etter en tur i pøsende regnvær.