Dagstur på Hardangervidda. (23.07.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Tuva. (1,205m)
Endpoint Tuva. (1,199m)
Ascents Kortenuten (1,312m) 23.07.2023 12:03
Store Grønenuten (1,382m) 23.07.2023 14:26
Visits of other PBEs Tuva (1,186m) 23.07.2023 17:20
Tuva Turisthytte (1,185m) 23.07.2023 17:20

Det høres jo veldig langt ut å kjøre hjemmefra i Drammen, og gå en dagstur på Hardangervidda. Men jeg startet kjøringen rett før klokken 07:00, og var hjemme før kl.21 og hadde hatt en rolig fottur på drøyt 7 timer. Til Tuva er det drøyt 3 timer hjemmefra med bil.

Planen for dagen var Kortenutan først, og jeg fulgte den brede gjørmete stien mot Heinseter en knapp kilometer før jeg tok av rett frem på en smalere, men mye bedre sti. Det var også sti et godt stykke oppover mot Kortenutan; antagelig et sauetråkk.

Jeg fikk meg en god matpause på toppen mens jeg beundret utsikten, og lurte på hvor jeg skulle gå videre. Jeg så for meg at Bjordalsnutan ville bli en lengre tur, og valgte derfor Store Grønenuten; ikke minst fordi det på kartet var inntegnet en sti fra Herbutjørnan 1180-vannet mot den T-merkede stien mellom Tuva og Hein. Men den stien eksisterte ikke i virkeligheten, bare på kartet, i UT-appen og pb-appen. Turen bort til Store Grønenuten gikk likevel fint, spesielt oppe på Store Grønenuten hvor det var lettgått. Der oppe tittet sola frem, og jeg fikk tørket sko og strømper og beundret utsikten samt spist opp resten av matpakken.

På returen gikk jeg gjørmestien mellom Hein og Tuva, og lurte på om den kunne vært lagt litt bedre i terrenget for å unngå alle myrene.

Jeg hadde hatt en fin tur i rolig landskap; eneste jeg var skuffet over er at fotturformen ikke sitter helt ennå. Var sånn passe sliten da jeg kom til Tuva igjen og hadde ikke orket så mye mer i dag. Unngikk hurtiglading på bilturen og kom hjem med 8% på batteriet.

Utsikt fra starten av turen ved Tuva over det flate landskapet mot de tilsynelatende ganske små toppene jeg hadde planer om å gå på.
Jeg gikk på en ganske god sti mot Kortenutan. Her med utsikt til Bjordalsnutan til venstre og Kortenutan til høyre.
Prangende varde på fortoppen til Kortenutan cirka 1285 moh.
Toppunktet på Kortenutan med Hardangerjøkulen i bakgrunnen.
Planen var egentlig å gå østover mot Bjordalsnutan, men jeg valgte heller å gå vestover pga regnbygen som var i anmarsj.
Bjordalsnutan sett fra Kortenutan.
Toppvarden på Stor Grønenuten.
Sol på Hardangerjøkulen.
Utsikt fra Store Grønenuten sørover til de markerte toppene nord for Rauhelleren.
Et bedre parti på stien fra Hein med utsikt sørover til fjellene fra Bjordalsnutan til Store Grønenuten.
Jeg gikk stien mot Hein begge veier, men tok av ganske tidlig på vei mot Kortenutan.