Soleibotntind traversenen (08.07.2023)

Store Soleibotntinden (2,083m) 08.07.2023
Søre Soleibotntinden (2,049m) 08.07.2023
Sørøst for Store Soleibotntinden (2,020m) 08.07.2023

Marius startet ferien med å løpe Xreid i Oppdal sammen med Espen Hvattum. Marius fullførte Xredi med imponerende 135km, 5400hm og sluttid på 26timer. En rimelig våt opplevelse med mye nedbør både i forkant og underveis!! I tillegg såpas villfarende løype at vi ikke fikk sett de før etter 9mil. Fra her var jeg heldig og kunne løpe sammen med Marius de siste fire milene. Det kriblet litt for mye i kroppen til å bare kunne stå å se på. Kroppen blir ganske redusert etter en slik påkjenning, med både krykker og hemoride(ja, man man kan faktisk dra på seg det av å løpe ekstremt mye). Derfor passet det utmerket med en uke i Nice for å restituere kroppen og forberede seg på sommerferie i heimen. Mot slutten av ferien i Nice begynte utrolig nok formen til Marius å bli så bra at han kunne kaste krykkene og vi lengta heim til heimen.

Heime i heimen

Fredag 7.juli landet vi på Gardermoen og lørdag 8.juli var vi forsyne meg på plass i Turtagrø! Planen var å prøve seg på Soleibotntindtraversen. Været var utrolig nok nesten som i Nice og bokse ble raskt byttet til shorts og t- shirt. Vi parkerte ved tindeveien forbi Turtagrø, tok med oss et halvtau, litt niste og ekstra klær. Turen opp til Lauvnostiden er jevn med ur. En topp som er ganske mye finere å kjøre på ski enn å traske opp og ned til fots. Likevel var ryggen bortover hovedtoppen utrolig morsom og fin. I enden av ryggen ventet en rappell for oppklyvinga til Nørdre Soleibotntinden. Rappellen viste seg også å kunne unngås i sørvest flanke. Den var såpas kort og enkel at vi også vurderte å klyve ned, men faller man så faller man hardt. Derfor satte vi opp en ny rappelslynge og tok vi like gjerne den kort rappell ned.

Frem mot innsteget av klyvinga passerte vi en liten gjeng som var på klatrekurs. Fra her gikk vi over et først svaet uten sikring før vi bandt oss inn og klatret den ene klatreruten som var på grad 3. Etter den var det bare klyving til toppen. Det var utrolig fin utsikt fra toppen, både mot Store og tilbake til Lauvnostinden. Ryggen videre til Store fulgte vi mest mulig høyeste punkt, slik at vi også fikk litt mer klyving og en liten klatreparti før vi var på Store. Her møtte vi mange folk som hadde gått normalveien opp. Videre tok vi oss ganske langt og bratt ned før vi gikk og småklev opp til Sør øst for Store. Her var det vått og litt glatt, men vi kom oss greit opp. Fra her kunne vi se tilbake på store, hvor vi oppdaget at en tredje gruppe måtte ha gått for langt ned i sør før store. De hadde kommet seg ned på et hylleparti som det så ut til at de måtte klyve seg opp igjen fra. Derav, følg rygg er du trygg! Bort til fjerde og siste topp Søre soleibotntind gikk det radig. Fra her var det å finne en grei vei ned til breen som vi bestemte oss for å returnere via. Det var litt vått og kunne være sleipt og noe løst, men også her kom vi oss greit ned. Vi bant oss inn i tau over breen. Den var fast og fin uten blåis, men god bæreevne. Ned hellinga gikk det fort, og Marius satte seg på rumpa og akte ned breen. Det brant i baken! Siste del greide først jeg å falle delvis ned i en bresprekk med ene foten, og like etter falt Marius nesten sidelengs ned i enn lenger foran. Heldigvis var de ikke så brede og det gikk bra. Man blir likevel litt oppmerksom på å at man skal følge godt med og ta bra på alvor.

Nede av steinurda satte vi oss i lyngen for å nyte utsikten og finværet. Vi var begge enige om at det hadde vært en knallfin start på topptursesongen til fots! En ganske grei og fin tur som likevel har mange element med seg.

Fra toppen av Nørdre mot Store Soleibotntinden. Grei klyving/vandring opp dit.
Utsikt mot Austabotntinden.
Retur over Berdalsbreen.
Retur over Berdalsbreen, vi trengte ikke stegjern her fordi det såpas mye snø. Både jeg og Marius falt nedi hver vår sprekk på tur ned. Heldigvis bare ene beinet for min del og tilsvarende for Marius.
Deilig solsteik og varme i campen til langt utpå kvelden.
Den ene rappellen ned fra Lauvnostinden(kunne nesten kløvet ned her uten). Kan også omgås ut i siden mot vest.
Klatrepartiet opp mot Nørdre. To greie tauglengder, grad 3.