Prekestolen og Holterkollen (19.07.2023)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Vei ved Busterudvangen
Characteristic Jogging
Ascents Holterkollen (455m) 19.07.2023
Prekestolen (410m) 19.07.2023

Etter litt over en uke på hytten på Filefjell, reiste jeg østover sammen med min mor og far den 18.07. De skulle til Sarpsborg denne dagen for en overnatting før de kjørte videre til Koster i Sverige for å få litt sol og sommer. Satt på med dem til Jessheim. Her fikk de sett leiligheten til Natasha for første gang. Resten av denne dagen benyttet jeg og Natasha til å ta et deilig bad i en flott elv i Nannestad, etterfulgt av en løpetur for min del og en sykkeltur for hennes del. Skal nevnes at jeg falt for fristelsen av å bade i den samme elven etter løpeturen også.

Jeg ble på Jessheim i et par dager og tok dagturer herfra. På grunn av bedritent vær i hele Sør-Norge langt frem i tid, fant jeg ut at dette var en fin mulighet til å gjennomføre et raid over en rekke kommunetopper på Østlandet. Prekestolen, som er høyeste punkt i Gjerdrum, ble første toppen på programmet.

Kjørte til veid ende på anleggsveien like øst for Busterudvangen. Fulgte herfra flott sti inn til hytten her og videre opp til Prekestolen. Nydelig flytsti som nå var preget av mye bløt gjørme og innslag av myr, men dette var bare deilig og skånsomt for beina. Digg å sette fart på slike stier. På Prekestolen står en stolpe med skilt og et norsk flagg. Siden Holterkollen ligger like ved siden av, stakk jeg oppom denne også. God sti og flott topp. Fulgte deretter samme stien tilbake til bilen.