Hestmannen (11.07.2023)

Visits of other PBEs Storseløya båtrute (1m) 11.07.2023
Hestmannen p-plass (13m) 11.07.2023 11:31
Vendepunktet (550m) 11.07.2023 11:31

Våknet på Rødøya og kom oss på første ferge utover i Rødøybassenget. Frokost og en liten blund på ferga som var innom både Gjerdøya og Selsøya før vi kjørte i land på Storselsøya/Hestmannøya etter et par timer. Kjørte så videre til en fint opparbeidet parkeringsplass. Herfra går det sti til Hestmannen som er skiltet utenom selve gårdstunet.

Toppen sett fra ca. start
Fascinerende Ambåtta

Etter ca. kilometeren i flatt terreng ble det en brutal start oppover bakkene. Ekstremt mye fluer var det også. Herlig at det slaket litt ut ved 250 moh, før det tiltok igjen oppover langs tauene. Overraskende bratt opp til høyeste antenne, og tauet kom egentlig veldig i veien. Lunsj på "terrassen" ved 500 moh før vi tok fatt på siste kneika.

Rødøyløva
Bratner til før "vendepunktet"

Noe bratt i siste heng, før "vendepunktet" ble passert uten problem. Så var vi plutselig på toppen! Herlig utsikt mot sør, hvor himmel og hav gikk i ett ved horisonten. Så igjen fjorårets og årets bestigninger langs Helgelandskysten - Virkelig flott. Mot nord så vi Rødøyløva rett imot, og ellers også fin utsikt innover i landet. Så vidt litt Lofotvegg synlig gjennom disen.

Utsikt mot sør med havblikk
Toppen!
Lovund
Træna
Dønnamannen

Ble et passe langt toppopphold før vi følte litt på å rekke ferga tilbake til fastlandet. Kom oss på denne, og kjørte nordover. Pizza på Ørnes før vi tenkte oss oppover anleggsveien til Gasskatjåhkkå. Den var stengt så vi tok siste ferga over til Skarberget og kjørte til Salangen i herlig midnattsol.