Nordend - Nest høyeste fjellet i Sveits ! (07.07.2023)  6

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Start point Monte Rosa Hutte (2,885m)
Endpoint Monte Rosa Hutte (2,897m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Nordend (4,609m) 07.07.2023
Visits of other PBEs Monte Rosa Hütte (2,883m) 07.07.2023

Monte Rosa Hutte -> Opp klokken 01:30 - frokost kl:02:00
Søvnkvalitet som var flittig diskutert under denne alpeturen var ikke mye å skryte av før vi satt kursen mot Nordend kl:02:30 på natten.

Første stykke gikk vi i steinuren bak hytten til vi nådde brekanten. Så var det på med stegjern å traske videre i samme sporet til Monte Rosa (Dufourspitze) før vi brekket av i retning Norden, vi var de første denne dagen som skulle dit. Det var stedvis bresprekker av variabel størrelse som måtte forseres. Siste stigning opp til selve ryggen til Nordend var bratt, veldig bratt, og vi måtte sette et par is-skruer mot toppen for å komme opp på en trygg måte.
Ryggen ut mot toppen gikk det greit, siste stykke opp på selve toppen satt vi noen sikringer. Været var strålende, men vi hadde en bitende kald vind så vi var sykt kalde mot slutten.

Vi returnerte samme vei som vi gikk opp. Etterhvert som vi kom lenger ned ble det en helt annen temperatur, det ble rett å slett sykt varmt. Når vi var tilbake på felles sporet (Monte Rosa & Nordend) var det å forsere de samme bresprekkene som oppover, men plutselig forsvant alt under meg og jeg forsvant rett ned i en bresprekk, SHIT….heldigvis holdt vi stramt tau mellom oss, så hode var akkurat over kanten, det gikk kjapt for Frida og Terje og få meg opp igjen. Så læringen er «Hold stramt tau», alle kan faktisk falle ned i en bresprekk.

Nordend er toppen midt i bilde. Høyre ser en Monte Rosa
Taulag på vei oppover
Fantastisk syn i soloppgangen !
Så er vi på vei ut ryggen til Norden. I bakgrunnen ligge Monte Rosa ( Dufourspitze)
På ryggen ut til Norden
Signalkuppe (Punta Gnifetti) kan sees i det fjerne
Tett opptil toppen, Terje på led
Frida på siste standplass før toppen
Topp av Nordend
Første og nærmest eneste pause på turen, her på returen hvor solen har fått skikkelig tak