Tredje forsøk på Vesttoppen på Semelholstinden (24.06.2023)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Semelholstinden Vesttoppen (2,133m) 24.06.2023 14:57
Visits of other PBEs Leirvassbu parkering (1,410m) 24.06.2023 18:54

Alle gode ting er tre? Vi er nok av de få som har brukt tre turer for å naile Semelholstraversen. Første forsøk endte med Store + "dertene" til Urdadalstind. Da var det vær og føreforhold som stoppa oss. Neste forsøk endte på Nørdre etter at Sekretæren hadde et blodig uhell. Skulle vi lykkes nå?

Rusla i veg stien mot Spiters, og skar til høyre der den tipper ned i Visdalen. En del snø igjen, men - stort sett - grei å gå på. Sikta oss inn mot breen. Hadde på sele og tau ved den siste moreneryggen før vi gikk inn på breen. Bratt men greit inn mot ryggen mellom Nørdre og Vesttoppen. Så nærme Vesttoppen som mulig sjølsagt ;)

Av med stegjern, orging med tau og så klar for ryggen opp. Gikk på løpende hele vegen. Vi trodde først det var den første "humpen" vi kom til, men skjønte snart at det var den største baki der. Noen særdeles utsatte punkt, der Sekretæren ikke var så høy i hatten - men god friksjon på tørt fjell, og sele/tau gjør noe med hodet. Kom oss til topps uten alt for mye sirkus.

Over den ene "vanskelige" hammeren sikra vi med standplass. Ikke noe artig om man får fall på løpende her altså. Sekretæren skulle gjerne hatt Morten (Helgesen) et kurs om trekanter. Syns han er i overkant sparsom med å plassere slike i Bibelen (i alle fall når turene skal gås av høgderedde pingler ;)). Tror ikke Turplanlegger var helt enig i det, han klatrer jo hvor det skal være ser det ut til. Ville ha sikring over hammeren han også da - bare så det er sagt ;)

Dere som har lest tidligere turrapporter vet at når Pompel og Pilt skal styre med tau - da går tida. Tror vi brukte 2,5 time fra vi gikk av breen til vi kom ned til stegjerna igjen. Men en artig topp å klatre på - Sekretæren kjente virkelig på mestringsfølelse. Svartlav er gull når det er tørt! Gode tak hele vegen, og ingen vanskelig klatring.

Rask retur ned breen. Stoppa ikke for å ta av sele, tau og stegjern før vi var nede ved elva igjen. Snø hele vegen. Fulgte snøfelt videre også, så langt det lot seg gjøre. Så var det bare den seige bakken opp fra Visdalen, og den "lange" marsjen tilbake til Leirvassbu igjen.

Digg å ha naila denne - endelig! Luksus med overnatting og middag på Leirvassbu. Det nye vertskapet er utrolig trivelige, og maten var utmerket! Nok en gang takker Sekretæren Turplanlegger for tålmod og god føring i fjellet. Turen går inn i historiebøkene - om ikke topp ti, så i alle fall topp 30 :)

Et lite utsatt punkt hvor det lønner seg å ha lange armer