Store Midtmaradalstind (17.06.2023)

Hjelle parkeringsplass (75m) 17.06.2023
Stølsmaradalen (846m) 17.06.2023
Vetti Gard Turiststasjon (320m) 17.06.2023

Midtmaradalstindene har lenge vært vurdert, men vi var usikre på om der var for mye snø enda. Skulle vi sove ei eller to netter på Stølsmaradalen? Har lest flere tur-rapporter der forfatter hadde ønsket å ta natta på Stølsmaradalen etter å ha besteget toppene. Sekretæren tok en sjefsavgjørelse, uten å konferere med Turplanlegger booka hun to netter…

Vi kjørte over Sognefjellet fredag ettermiddag, og parkerte på den store parkeringa på Hjelle. Gradestokken i bilen viste 27 grader da vi labba i veg ca 1630. Det var nesten uutholdelig varmt å bevege seg. Møtte horder av folk på tur andre vegen.

Da vi hadde passert Vetti Gard, og kommet oss ned til Utla igjen - ventet turens første crux for Sekretæren. «Farlig norsk hengebro» over vilter elv - ingen favoritt for å si det mildt. Turplanlegger fikk streng beskjed om å vente på andre siden, til Sekretæren var vel over.

Så starta der varme (unnskyld språket) helvetet opp Brendeteigen. Denne bratte oppstigningen er underkommunisert i andre turrapporter (eller kanskje vi er i for dårlig form? ;)). I denne varmen var det i alle fall en prøvelse å bestige høgdemetrene. Det gikk mye vann, og ingen påfyllingsmuligheter før vi kom opp. Gleden var stor da vi kom til Stølsmaradalen, og fikk fin kveldssol til fjellpilsen (som var verd å bære på) ute i tunet. For en plass dette er!! Må være den flottest beliggende hytta i DNTs eie!

Etter ei god natt, frokost og kaffe - var vi klar for avmarsj ca 0830. Sekretæren hadde sett for seg at stien gikk litt flatt i starten (liker oppvarming) - men her var det rett på. Varmt i dag også. Fulgte stien et godt stykke, før vi skar opp på ryggen. Svetten silte! Gikk litt for høyt opp mot 1483-toppen , så det ble noen høgdemeter ned igjen. Kryssa bekken, nesten smertefritt. Gikk via Stølsnosi. Her tok vi en god rast, og lufta tottelottene.

Fulgte ryggen videre, men skar ned mot Stølsmaradalen da vi kom til Søre Midtmaradalstind. Knytte oss inn i tau, og fulgte breen langs svaene. Bratt og varmt, men lettvint. Endelig ved foten av Vetle Midtmaradsltind. Så litt uveisomt ut, men fin varding leda oss greit til topps. Lettvint videre også, til vi kom til hammeren. Her tok vi litt feil rutevalg (gikk for langt ned på venstresida). Etter litt knoting (og litt sikring av Sekretærpysa) - kom vi oss greit videre til topps. For en utsikt altså!! Så tett på alle «storingene».

Lang pause her, før vi starta på returen. Det gikk veldig greit, men også nå noe knoting ved hammeren. Det begynte å bygge seg opp et skysystem, og vi hørte torden i det fjerne.. Ikke artig i høgfjellet! Rask retur i spora våre. Været gikk heldig vis rundt oss. Fulgte ruta omtrent samme veg på returen. Ny lang pause på Stølsnosi, før vi oppsøkte snøfelt for en behagelig retur. Bekken fortsert med Sekretærplump og ei hjelpende hånd fra Turplanlegger.

Siste stopp ved bekken for å fylle opp flaskene, og retur på stien til Stølsmaradalen. Her var det kommet to trivelige, lokale damer. Real turmat inntatt i sola på tunet. Turplanlegger måtte innrømme at det var en god ide med to overnattinger på Stølsmaradalen ;) Godt å ha god tid på sjølve turen når det er så varmt. Mange drikkepauser, og lange matpauser er ikke hverdagskost når Movegen22 er på tur. Vi stressa overhode ikke, noe tidsbruken viser. Men for en dag, og for en tur!

Våkna til finvær - frokost og kaffe i sola. Etter å ha rydda etter oss, tusla vi opp der vi trodde var den eneste bakken - mot Avdalen. Så feil kan man ta. Mye opp og ned, og varmt. Men for en utsikt! Kom oss høvelig greit over Storebekken, men et fuktig område sjøl om der er tørt for årstida. På Avdalen var det danske vertskapet i gang for sesongen - sjøl om de ikke hadde tenkt å åpne før den 20. Kaffe og vaffel her (sammen med flere som kom enkomst fra nede i samme ærend). Smakte utmerket. Siste sjarmøretappe til bilen.

Møre lår etter mange høgdemeter ned, satte vi nesa over Tyin hjem til fagre Heidal. For en start på sommersesongen :)

Avdalsfossen.

Regnbue fra Vettisfossen.

Farlig norsk hengebru..

Vettisfossen.

Storebekken ved Stølsmaradalen.

Solnedgang mellom Stølsmaradalsting og Austre Ringstind.

Rå utsikt over Hurrungane.

Midtmaradalsting med Storen i bakgrunn.

Ringstinder og Store Austanbotntind.

Stølsnostind og Falketind.

Det utsatte partiet mellom Vetle og Store Midtmaradalstind.

Storebekken på vei til Avdalen.