Herlands- og Skåldalsfjellet med Øyvind (10.06.2023)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Osavatnet parkering (310m)
Endpoint Samme (310m)
Ascents Herlandsfjellet (695m) 10.06.2023 14:51
Skåldalsfjellet (719m) 10.06.2023 15:43

Øyvind er i byen og meldte interesse for tur til en av de få toppene han mangler på listen over topper i Bergen med PF > 100 m!
Øyvind er en av pionerene bak opprettelsen av Peakbook med brukernummer så lavt som 63! Vi har kjent hverandre i mer enn 10 år og hatt spektakulære turer sammen bl.a. til Midtre Ringstinden i desember 2012 og Midtmaradalstindene i mai 2014. I senere år har vi hatt mange fine turer sammen til toppene i Bergen med PF>100 m og ellers hyggelig samvær av mer privat karakter, noe både Astrid og jeg setter stor pris på!
I dag gikk turen via Herlandsfjellet til Skåldalsfjellet fra parkeringen ved Osavatnet. Øyvind fant raskt stien oppover Ormarinden i retning mot Herlandsfjellet. God og velbrukt sti både av mennesker og sauer som søkte ly for varme i et granholt langs stien.

Utsikt sørover mot Osavatnet og Minnegårdene fra Ormarinden

Høyeste punkt på Herlandsfjellet er nylig (april 2023) flyttet til en umarkert fjellknaus ca. 80 m nord for varden etter tips fra PB-bruker Jotunologen_Mohn, bekreftet på norgeskart.no med 1 m koter.

Øyvind på varden/trig-merket på Herlandsfjellet
Det nye topp-punktet på Herlandsfjellet

Så langt hadde vi gått på god sti. Nedover mot Minneskaret fant vi derimot ingen sti, heller ikke opp igjen mot Skåldalsfjellet før vi helt på slutten kom inn på sti som kommer opp fra Reppadalsfløyen i nord.

En imponerende steingard er bygget i skråningen opp mot Skåldalsfjellet! Sannsynligvis har dette vært en utmarksgrense mellom gårdene på sørsiden av Skåldalsfjellet (Minnegårdene) og gårder på nordsiden mot Arna og Takvam.
Litt av et stykke arbeid som er nedlagt her!
På toppen av Skåldalsfjellet. Bare tre topper igjen på Bergen PF>100 nå Øyvind!

På returen gikk vi bratt ned igjen mot Minnedalen uten å finne sti før vi kom ned i selve dalen.

Fint sommervær og vakker natur i Minnedalen!

Tusen takk for en hyggelig tur, Øyvind og ikke minst for at du delte (les: ga meg alt) av vannflasken din med en tørst turkamerat som ikke hadde vett nok til å ta med egen drikke!