Vaksdal: Snjonipa fra Toskedalen (07.06.2023)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Toskedalen (212m)
Endpoint Toskedalen (212m)
Ascents Snjonipa (669m) 07.06.2023 11:49

Min første tur helt inn i Toskedalen der jeg parkerte helt i enden av veien. Dette var inne i et gårdstun der det var god plass til å sette fra seg bil uten sjenanse for eier. Så ingen for å spørre om det var greit å parkere der så jeg la i vei innover traktorveien som går til Dalen. Krysset dale på bro og tok oppover lien på svak sti med sporadisk merking. Var greit å ha med tidligere spor i papirutgave som jeg brukte der jeg ikke fant merking og stien var fraværende. Ovenfor skoggrensen var det bare og følge ryggen til toppen. Fin utsikt fra toppen som består av flere små knauser med en fin varde på PB toppen. Tok en liten runde rundt fra varden da de andre toppene så minst like høy ut, men da jeg var på de så vardetoppen høyest ut. Merkelig! Ned igjen samme vei, det hang en taubit i en liten bjørk som leder til sti traseen nedover gjennom skogen.

Toskedalsvatnet og Snjonipa midt i bildet.
Toskedalen fra parti rett ovenfor skoggrensen
mot Snjonipa
Snjonipa

Oppe i lien ovenfor Munkebotten passerte jeg forbi en gammel stølsbygning med torvtak som delvis hadde ramlet ned / slidd til sides. Så ingen døråpning eller vindu. Regner med at døren er under torvtaket som har sklidd ned.

Gammel røyk stove på gården i Toskedalen. Prøver fra tømmer sier at tømmeret ble hugget i 1596.