Trippel Ringstind (20.05.2023)

Ascents Austre Ringstinden (2,001m) 20.05.2023
Midtre Ringstinden (2,025m) 20.05.2023
Store Ringstinden (2,124m) 20.05.2023

Dag tre på himmelsprett-tur. Nå var det meldt strålende vær, og vi gikk for alle Ringstindene. Trasket inn Ringsdalen og så at det fortsatt var tåke på toppene, men satset på at det ville gå over. "Cruxet" på anmarsjen var svært enkelt i år, med en bred og fin hylle å gå på. Vel oppe på breen gikk vi først mot Austre. Gikk opp til skaret og rundet videre rundt et stykke, før vi så noen fotspor vi valgte å følge. Satte igjen skia litt oppi bakken, før vi gikk over til å gå i fotsporene. Det var veldig råtten snø, og vi var i grunn glade det ikke var sol likevel. Hadde det vært enda varmere hadde vi nok ikke tatt sjansen, mtp våte skred. Fotsporene var greie å gå i. Utenfor dem var det helt håpløst. Vi kom oss opp, nøt tåkeutsikten et lite minutt, før vi kom oss ned igjen.

Så var bar det tilbake til breen, og bort til skaret mellom Store og Midtre. Det var rene folkevandringen opp til Store, sikkert 300 små prikker slanget seg opp. Men vi skulle på Midtre først. Gikk ganske rett opp fra skaret, og selv om vi så noen komme susende ned fra toppen på ski, tok vi de snart av og bytta til stegjern. Fulgte også her spor opp i enkelt terreng. Ikke så mye utsikt på toppen her heller, men enkelte glimt var det.

Store hadde jeg vært på før, men utsikten derfra til Austanbotntind er jo temmelig tøff, så håpet vi skulle få noen gløtt i skylaget der oppe. Det var fortsatt stor trafikk oppover, og vi trasket opp mens vi bivånte alle som suste ned helt til de mer eller mindre brått traff på sugeføret nedenfor skaret. Tok med skia helt opp, og stod en stund på toppen og venta på utsikten. Men den uteble! Blæ. Til slutt ga vi opp og kjørte ned i et lite vindu med sikt ned brattbakken, i hvert fall. Litt i overkant bratt for meg den bakken der, men det var jo grei slush å kjøre i, så jeg kom meg nå greit ned. Kosetur ned breen, dog litt tungt etter hvert som sugeføret slo inn. I bånn av breen kom det et helikopter og plukka med seg noen oppe ved renna til Søre Dyrhaugstind. Jaggu ble det tåkefritt på toppen til slutt også... Som vanlig lang tur ut dalen, men godt fornøyd med å ha fått besøkt de to siste Ringstindene!