Dyrdalsheia og Lauvåsheia (22.05.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Dyrdalsheia (239m) 22.05.2023 10:00
Lauvåsheia (214m) 22.05.2023 10:38
Vest for Lauvåsheia (211m) 22.05.2023 11:00

Disse tre toppene ligger ved det som vi kaller Rørholtrunden på sykkel. Så på sykkel fra Kragerø syklet jeg inn Farsjøveien til der bomveien starter etter Nordre Farsjø gård. Her er det plass til ett par biler. Bommen står 500 meter oppe i veien, ikke mulig å parkere der. Fra Farsjøveien er det ca 2 km med stigning før det flater ut. Ved Nedre småmyr går det vei inn til høyre til Dyrdalsheia.

Dyrdalsheia: Følg veien til endes på venstre side. Her går det en gammel traktorvei inn dalen, kryss bekken og gå 60 meter opp bakken ta her til høyre og rett på toppen. Skogtopp uten utsikt. Samme vei tilbake og videre til Lauvåsheia.

Lauvåsheia ligger på høyre side rett etter krysset til Lauvåsen. Gikk 300 meter inn på delevis traktorvei før jeg tok til venstre for å finne en vei opp heia. Kom deretter inn på en gammel sti/dyretråkk. Fulgte denne sørover langs fjellet før det ble mulig å ta nordover og inn til toppen. Skogtopp uten utsikt, men med en liten varde. Samme vei tilbake.

Vest for Lauvåsen: På vei ned fra Lauvåsen valgte jeg å gå nordover for å gå over heia vest for Lauvåsen. Nede i dalen fant jeg en gri vei oppover. Kom opp på en flate og møtte veggen. Høy og bratt fjellvegg , fant en mulighet og med hjelp noen røtter kom jeg opp. Ned igjen måtte bli en annen vei. Ut til toppen som ligger fint og luftig. Flott utsikt. Busket ned lia nordover før jeg dreide sørover og ut til veien.

Syklet videre til Rørholt og hjem til Kragerø.
Disse toppene kan og nås fra Rørholt, Det er privat vei fra Rørholt brygge.

Bomvei med parkering på høyre side