Galdhøpiggen og Svellnosbreahesten (19.05.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 19.05.2023
Portpiggen (2,261m) 19.05.2023
Svellnosbreahesten (2,181m) 19.05.2023
Nørdre Tverråtinden (2,210m) 19.05.2023
Ymelstinden S1 (2,205m) 19.05.2023
Ymelstinden S2 (2,207m) 19.05.2023

Norges tak

Fra campingplassen i Luster kunne vi se tett tåke over hele vestjotunheimen.
I følge yr var det spådd samme vær som dagen før med delvis skyet og delvis sol. Klok av skade etter yr's skivebom i går, tok vi nå i bruk ny metoder for å oppsøke sola. Vi sjekka webkameraene over hele Jotunheimen, og det var stinn tåke på alle turisthyttene bortsett fra Juvas. Galdhøpiggen bada i sol. Da gikk turen tilbake over fjellet og opp til Juvas. Vi var enige om at i dag må vi ha sol, selv om Kjell M ikke reiste helt fra Sykkylven for å gå på Galdhøpiggen. Skigåing i tett tåke har uansett ingen funksjon.

På Juvas var det fortsatt mye snø, sola skinte og topp stemning innover breen. Gikk opp til piggen på under 1 time og 30 min. Det var fortsatt så mye snø så vi kunne gå på ski over og rundt piggura helt til toppen. På toppen kunne vi konstatere at vi valgte riktig område. Utenom Valdresflyet lå hele jotunheimen i tåkeheimen. Se bildedokumentasjon. Etter å ha kava i tåkehavet i hele går var dette fortjent.

Etter en god lunsjpause i solveggen kjørte vi ned i skaret mellom Keilhaus og Galdhøpiggen for å sjekke ut rennene som går ned på sørsiden til Svellnosbreen. Har aldri kjørt her og på kartet ser det delvis bratt ut. Traverserte greit ut til renne nummer 2. Gutta ville kjøre ned her, mens jeg tok med jentene bort til renne nummer 4 som var litt slakere. Sikkelig morsom og lang nedkjøring ned til breen. Kom ned samtidig som Kjell som også synes dette var kult.

Nå var det ikke langt bort til Svellnosbreahesten og jeg og Ragnhild hadde los på nye topper. Kristin var litt sliten etter gårdagens bomtur og ville møte oss under Ymelstinden. Etter Svellnosbreahesten kom tåka snikende veldig fort. Det var bare å glemme Store Tverråtinden men vi var kun 300 meter unna Nørdre Tverråtinden. Plukket også med oss den før vi gikk til Ymmelstinden S2. Tåka var tett og vi gikk kun på GPS. På S2 fikk vi plutselig høre Kristin og ved hjelp av skredsøker og roping fant vi hun litt lengre ned på breen. Kanskje 20 meter sikt. Ikke noe morsomt å stå alene i tåka på en bre. Dette må vi ta lærdom av.

Hele gjengen samla gikk vi opp til S1 før vi rundet rundt Ymmelstinden og gikk helvettesbakken opp til porten. Gikk "port-pigg-traversen" slik at Kjell og Kristin også fikk en ny topp.

Turen ble avsluttet med Elgburger på Sentralen i Lom før Kristin og Espen skulle på hundeutstilling og Kjell tilbake til Sykkylven. Jeg og Ragnhild var gira på en tur til og fant oss en teltplass i nærheten av Leirdalen. I morgen skulle til og med vest Jotunheimen få sol.

Traff blink med turmål denne dagen.
Ragnhild, Espen og Kjell M
Svellnosbreahesten.
Ragnhild og Kristin til venstre og Espen i rennen til høyre