Rundtur om Urevassnutane og Langvasseggi. (20.05.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Vestredalsvatnet parkering. (1,156m)
Endpoint Vestredalsvatnet parkering. (1,177m)
Ascents Urevassnutane (1,770m) 20.05.2023 10:27
Langvasseggi (1,670m) 20.05.2023 12:21
Visits of other PBEs Vestredalsvatnet parkering (1,158m) 20.05.2023 07:18

Yr.no meldte sol denne dagen, mens værmeldingen etter Dagsrevyen ikke var fullt så bra. Men jeg planla uansett å starte tidlig denne dagen for en skitur i Aurlandsfjella. Plan A var en rundtur om blant annet Urevassnutane, og så håpet jeg på klar himmel om natten og skareføre. Skuffet ble jeg da jeg stod opp litt før kl.6 og så at det var skyet ute, men kjørte likevel opp fylkesvei 50 til fylkesgrensen.

Litt skeptisk trasket jeg av gårde med forhåpninger om at føret ikke var så ille og det bedret seg gradvis oppover mot Urevassnutane. Jeg hadde også spor å gå i fra dagen i forveien, antagelig fra boven. Oppe på Urevassnutane blåste det en del, så caps ble byttet ut med lue og dunjakke, men jeg brukte likevel noe tid der oppe for å studere utsikten og eventuelt til å vurdere hvor jeg skulle gå videre. Valget falt på Langvasseggi, og jeg syntes jeg fant en ganske fin trasé for å komme meg ned i skaret hvor jeg igjen valgte å legge på skifeller for bakken opp mot Langvasseggi.

Langvasseggi var vel ikke en særlig interessant topp egentlig, og etter å ha tatt noen bilder bar det ned igjen på sugeføre nå.

Fra Kongshelleren ned til fylkesvei 50 har jeg gått mange ganger før, men det har aldri vært like seigt som denne dagen. Sugeføre og dårlig glid, men jeg hadde klister under skiene, så det var feste i hvert fall. Fikk et hyggelig avbrekk på den seige turen og slo av en prat med boven som hadde lunsjpause med mange barn og voksne og hadde gått på de samme toppene som jeg.

Skyet start på turen. Målet er Urevassnutane; pyramiden litt til venstre i bildet.
Jutulvannet. Tok på skifeller ved enden av vannet for den bratte bakken mot Urevassnutane.
To stykker med randoneeutstyr ble observert på Søre Urevassnutane.
Toppvarden på Urevassnutane.
Rett over staven ved enden av vannet er Kongshelleren. Til høyre er hele Langvasseggi.
Blåbergi litt til venstre og Drammensvassdragets største magasin Strandavatn til høyre.
Fint å renne ned her.
Det er en ørn på dette bildet. Siden vi er langt fra havet er det neppe havørn. Tipper jeg så en kongeørn.
Parkeringsplassen ved fylkesgrensen. Men skiltet er litt misvisende. Parkeringsplassen er i Vestland fylke.