Dronningknatten (14.05.2023)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Dronningknatten (906m) 14.05.2023

Hyttetur for å gjøre sommerklart for en uventa leietaker. Dronningknatten som avstikker fra transportetappen var lenge planlagt, men aldri gjort.
Jeg parkerte ved en søppelcontainer langs vegen til Nordgardane. Veldig rolig langtur med løpestaver var planlagt, og jeg var usikker på om det kom til å bli snømengder av betydning høgere oppe.
Ved en av de øverste Stuvegardene tok brøytinga slutt. Fra ca. 600 m o h var det snødekt veg, og ymse taktiske mikrorutevalg fant sted. Det vanligste var å gå på snø som hadde vært gjenstand for mye tining/frysing i vegskråninga. Dette gikk m.a.o. ikke fort, men til slutt var jeg ved vegktysset på 815 m o h og tok skogen fatt. Herfra noen minutter gange i stort sett håndterbar skog og snømengde.
Utsikta mot Vassfaret hadde stått seg på en mindre disig dag, og med litt tid til studier kunne en ha fått noe ut av blikk mot andre rygger over skaugrensa mellom Vassfaret/Vikerfjell og Hemsedal.

Synnfjell mellom buskene på Dronningknatten
Sørover mot Vassfarfjell
Mot dalføret rundt nordenden av Randsfjorden

Ned forbi nedlagte og semiaktive bruk og videre til 'få hytta til å skinne'-aksjon.