Austre Ringstinden (05.05.2023)  6

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Ringselvi P (1,000m)
Endpoint Ringselvi P (1,000m)
Ascents Austre Ringstinden (2,001m) 05.05.2023 07:57
Visits of other PBEs Ringselvi p-lommer (1,000m) 05.05.2023 18:19

Peakbook vårskitursamling

Med fantastisk værmelding og store forventninger kjørte Ann-Karin og jeg oppover til Peakbook vårskitreff på Mortens hytte i Vang i Valdres. Utrolig hyggelig å treffe PB gjengen igjen :-)

Fredag morgen med avreise kl 06:00 kjørte vi over fjellet til Øvre Årdal og oppover Tindevegen i strålende sol og med skarpt skårne høye brøytekanter.

Innmarsj gjennom Ringsdalen med helt nydelig utsikt til Midtre og Store Ringstinden, og etterhvert kom Austre fram også. Litt sikk-sakk oppover ut av Ringsbotn og til slutt med skiene på sekken i siste bratta. Vi var nest-første gruppe for dagen, og hadde det fine partiet inn mot Ringsskar helt for oss selv og sola strålte midt i mot over målet for dagen.

Etter lunsjen var det toppstøt med stegjern og isøks. Ca 200 hm opp til toppen. Helt fantastisk utsikt til de andre Ringstindene, Stølsmaradalstinden og Store Austanbotntinden i vest og hele Skagastølsryggen i øst. Helt fantastisk vakkert og spektakulært.

Så rundet vi foten av Austre Ringstinden og gikk ned på breen øverst i Stølsmaradalen og opp i skaret mot Nestnørdre Midtmaradalstind. Her bailet jeg og et par til ut fordi vi synes et parti var veldig utsatt, men de fleste fikk tatt denne toppen også. Angrer litt i ettertid naturligvis!

Det ble arrangert "High camp" samme helg, så det var hundrevis av folk på Store Ringstinden. Men Ringsskar hadde vi helt for oss selv, og fikk satt første spor ned i nydelig føre. Ned mot Ringsbotn var det vanskeligere, men vi kom oss ned.

Tusen takk for en helt eventyrlig flott og hyggelig tur :-D

Morten på toppen av Austre Ringstinden foran Midtre og Store Ringstinden og med Store Austanbotntinden i bakgrunnen
Fineste PB gruppa på toppen
Når vi snudde oss rundt var det panoramautsikt til Store Skagastølstinden. Nestnørdre Midtmaradalstinden midt i bildet