Veobreatind siste stopp, påska 2023 (09.04.2023)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Leirhøe (2,330m) 09.04.2023
Leirhøe Sør (2,110m) 09.04.2023
Veobreatinden (2,182m) 09.04.2023

Drømmepåske 2023 var ved veis ende. Vi skulle få med oss siste rest av høyfjellet før returen til hovedstaden. Det passet perfekt da værmeldinga skulle snu og skyene skulle komme i det samme påska skulle ta slutt. Med samme selskap som dagen før, ble Kristin og Epsen med på ny dagstur inn til Spiterstulen. Denne gangen hadde vi vært litt føre var og kjørt toyota rav4 fremfor audien over svellkulene inn til Spiterstulen. Veien var mer gjørmete men like humpete som dagen før!

Veobratinden var dagens mål. Lekse fra dagen før var faktisk å pakke med mindre varme klær, da vi endte opp i baris opp fjellsiden til Styggehøe. Vi tusla inn samme vie som dagen før, men denne gangen skar vi av østover for å ta oss opp til Veoskaret. Her opp var det bratt og ganske hardt. Denne dagen som dagen før endte vi opp med ski på sekk siste del, da vi ikke hadde skarejern. Kun Espen kunne ta seg opp med ski på beina helt opp. Det gikk veldig fint opp, og i skaret tok vi oss tid til en lunsjpause i sola før vi skulle tusle bort og opp på veobreatinden. En enkel topp eller fjell som ligger som hen stor klump midt på Veobrean. Hit opp brukt vi ikke spesielt lang tid. Vi gikk på beina siste del opp. Fra her kunne vi se hele Memurutindrekka i sør, og den gjenstående Veobrahesten i nord. Vi kunne skimte to personer på vie ned fra hesten, og det skjønte vi fort måtte være kjendfolk! Espen tulla med at han hadde zooma inn på jakka til Christoffer og at han kunne se merket hansenguiden på jakka. Dette var selvfølgelig bare tull, men det var som vi trodde Ola og Christoffer. Vi visste at de var i området, så med litt mer skuing kunne vi også finne telte de hadde satt opp nederst på veobrean. "Pling" så kom det en snapp fra teltet, det var Mari som tok bilde opp mot oss. Helt tilfeldig, men litt morsom sammentreff, på avstand vel og merke. :D

Veien videre gikk oppom tulletopp Leirhøe sør, før vi traverserte opp til Leirhøe. Marius og jeg hadde vært på den før, men den kunne gi oss finere nedkjøring. Derfor var det helt klart verdt de ekstra høydemetrene opp dit. Været og utsikten var igjen, helt upåklagelig med knall blå himmel og sol, og den fineste utsikten du kan tenkte deg i Jotunheimen!
Nedkjøringa ned breen var knallfin, med masse løssnø uten at den var for vindpåvirka. Veien videre ned bekkedalen var også over all forventning. Selv om vi dro på oss noen krasse riper siste del ut breen, var det ubetydelig etter tidenes råeste påske!
Igjen kunne vi skli oss helt frem til bilen, og var fremme lenge før vi antok. Kvelden ble innlosjert på Frya hos Kristin og Espen, hvor vi fikk servert nydelig hjortebiff med fantastisk tilbehør og mye god vin. Livet kan vel ikke bli bedre?!

Toppen av Veobreatinden
Utsikt tilbake mot Veoskaret og Leihøe bak.