Gumøy i Kragerø (22.04.2023)

Written by siroho GSM

Start point Tangane Gumøy (1m)
Endpoint Tangane Gumøy (1m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Gumøyknuten (113m) 22.04.2023 13:10
Østre Gumøyknuten (106m) 22.04.2023 13:10
Utsikt fra Signalen mot Jomfruland

Gumøy en vakker vårdag

Endelig ble det tur til Gumøy. Det er vår og vi vet at det er mange som drar til Jomfruland på slike fine vårdager for å se på hvitveisen. Så vi ble ikke så veldig overrasket da vi kom til fergekaia en halvtime før avgang og kaia var fullt av folk, hunder, barnevogner og sykler. Godt at ferga tar 250 passasjerer.

Vi kom med og da vi skulle av på Gumøy så var vi bare 3 syklende og 3 biler som gikk av, de andre 200 dro videre til Jomfruland. Her får vi en hel øy alene, mens på Jomfruland må de gå i kø.

Vi hadde med oss sykler og det var flott å sykle til endepunktene der stiene starter. Vi dro først nordøstover til Ellegård. Parkerte syklene ved stistart og gikk utenom gården der det var merket. Vi klarte å gå litt feil og måtte over et gjerde for å komme oss på stien igjen. Ingen merking i kulturmarka her, så en må bare vite retningen en skal. Vi kom inn på blåmerka sti, eller mer en gammel driftsveg, som førte opp opp i høyde og ut til utsiktspunktet på Østre Gumøy. Vi gikk opp til på første utsiktspunkt for å nye utsikten. Øyvind sleit en del med foten i dag, så han ville være der mens jeg gikk videre på stien og så mot et par toppunkt inne på flata. Det dukket opp et utsiktspunkt til før jeg nådde høyeste punkt på stien som var merket med en varde. Så bar det inn i skogen. Fint og åpnet å gå i blåbærlyngen, litt bløtt her og der. Ingen utsikt fra toppunktet, så tuslet tilbake til Øyvind.

Så gikk vi tilbake samme veg til Ellegård og syklet til Vestre Gumøy. Fint å sykle, litt opp og ned siste delen. Vi la fra oss syklene og gikk på gammel veg og så sti opp lia til toppen. Røft terreng og bratt, og det var lagt ut tau til å holde seg i, men ikke nødvendig å bruke slik som det var i dag. Kom først opp på en platå med furuskog før neste og siste stigning opp.
Kom opp til en grillplass først, så hytta og bak der toppunktet med kikkert og signal. For en flott utsikt over Kragerøs skjærgård, nesten 360 graders rundskue. Jomfruland, havet osv.
Øyvind ble ikke med på toppen i dag, men ble sittende nede i lia og ble underholdt av et ekorn.
Vi gikk tilbake samme veg etter en lang pause på de grønne beiteområdene der oppstigningen startet.

Så var det bare å sykle tilbake til kaia og vente på ferga som kom 17.15 som tok oss tilbake til Kragerø. Greit å betale med farte-appen på ferga og easypark-appen til parkering.

En flott dag i skjærgården med enormt med fulgesang og vårblomster samt at jeg fikk med meg en nymfeflått tilbake til Seljord. Tok den før den hadde satt seg fast. Ingen flere turer til Kragerø før frosten setter inn nå.

I fergekø sammen med 200 andre som skal til Jomfruland. Vi ser bare halvparten av køen her.
Gjennom Korssund på tur til Gumøy
Signalen ligger på denne ryggen lengre bak.
Østre Gumøyknuten
Mye vakker blåveis langs veien
Ellegård, golfbanen
Skiltet langs vegen men ikke i alle kryss
Kulturmarka til Ellegård
Vårrublom i stien
Fin merket sti til Østre Gumøyknuten
Ei grind med innbygd port
Flott utsikt fra skrenten
Vårskrinneblom på toppen
Utsikt nordover
En varde på stien høyeste punkt
Toppområdet Gumøy øst, nabo toppen
Toppområdet Gumøy øst, hovedtoppen
Flott furuskog i høyden
Vegens slutt ved Gumøy vest.
Så bar det oppover, måtte klatre over denne stammen
Her ser jeg tilbake hvor jeg kom opp. Det var lagt ut tau til å holde seg i