Kolbeinsvarden (16.04.2023)  4

Start point Kleppe (70m)
Endpoint Kleppe (70m)
Ascents Kolbeinsvarden (231m) 16.04.2023

Rolig søndagstur med Ingvild. Tanken var å bestige Siggjo (473) og Trollevassnibba (432), altså de høyeste fjelltoppene i Bømlo og Sveio kommuner. Vi var imidlertid litt slappe i fjøra etter en liten bytur ettermiddagen i forveien, og gikk da for en enklere løsning. Strålende solskinn var i hvert fall godt for det slanke turfølget

Parkerte ved barneskolen på Kleppe, omtrent 70moh.

Fin turvei fra starten av...

... Som siden går over i en tursti

Ingvild speider i retning fjellet vårt. Vi skal opp i det lille søkket i landskapet som er rett fremfor oss

God merking hele veien

På vei oppover dalen, omtalt som "Grønabrekka" i statens kartverk

Fint tilrettelagt med planker å gå på over myrlendte områder

Ingvild like før toppen. Vi brukte 39 minutter til topps, og 34 minutter ned igjen

Toppen!

Utsikt mot sør/sørøst (Lyderhorn, Løvstakken, Ulriken, Bergen sentrum etc.)

Utsikt mot nord/nordøst (Veten, Høgstefjellet, Åsane sentrum etc.)

Litt kos på toppen! Solbærtoddien er imidlertid byttet ut med solo super i vårvarmen