Sørbølfjellet og Sørbølnatten i Flå (17.04.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Sørbølfjellet Nord (1,273m) 17.04.2023 13:53
Sørbølfjellet vest (1,276m) 17.04.2023 14:36
Sørbølfjellet (1,284m) 17.04.2023 14:45
Sørbølnatten (1,204m) 17.04.2023 15:33
Sørbølfjellet Sørøst (1,276m) 17.04.2023 16:06
Sørbølfjellet Nordøst (1,267m) 17.04.2023 16:23
Sørbølfjellet Nordvest (1,279m) 17.04.2023 17:25
Jeg parkerte øverst i hyttefeltet øst for Damtjern. Veien var brøytet helt opp, og det var god plass for parkering:) På godt føre og strålende solskinn tuslet jeg oppover retning Sørbølfjellet. Utsikten ble bedre og bedre og etter en stund sto jeg på toppen av Sørbølfjellet Vest (1276 moh). Herfra så jeg rett over til Sørbølfjellet som bare er 8 meter høyere, men som virket ennå høyere fra der jeg sto. På grunn av noen skavler her og der gikk jeg en liten bue opp til dagens hovedmål, Sørbølfjellet. Flott topp med en enorm varde. Her tok jeg en real rastepause:)
Jeg hadde ikke lyst til å gå ned riktig ennå, det var jo så flott å gå på ski her oppe i høyden! Jeg bestemte meg for å ta en god runde via noen andre topper for virkelig å nyte fjellet litt. Første mål ble Sørbølnatten som ligger tre kilometer i luftlinje SØ for toppen av Sørbølfjellet. Turen ned dit gikk veldig greit, slev om jeg måtte over et par rygger før den siste stigningen. Fra toppen var det flott utsikt sørover til Krøderen og områdene rundt. Sørbølnatten er en del lavere enn Sørbølfjelltoppene så det ble litt stigning opp igjen til Sørbølfjellet SØ. Herfra gikk turen bort til Sørbølfjellet NØ og ned til Tolvtjørnan hvor det var på tide med litt mat igjen. Kristnatten og Veslefjell sto også på besøkslisten senere denne dagen, derfor var det snart på tide å komme seg tilbake til bilen. Men først etter at jeg hadde svingt innom de to nordligste Sørbøltoppene. Vel nede igjen ved bilen, var det bare å kjøre ned til Damtjern og begi seg ut på neste tur:)
Det var fint å parkere øverst ved hyttefeltet øst for Damtjern
God utsikt mot Kristnatten (til venstre) fra stigningen opp mot Sørbølfjellet
Sørbølfjellet Vest (1276 moh). Sørbølfjellet bak midt i bildet.
Sørbølfjellet sett fra vesttoppen
Staselig varde på Sørbølfjellet i Flå
Sørbølnatten er en svakt rund formasjon fra denne kanten. Fra dalen ser den betydelig skarpere ut!