Kvigtinden (09.04.2023)

Written by risvollhilde (Hilde Risvoll) GSM

Ascents Kvigtinden (1,699m) 09.04.2023

Tur i et område vi ikke er kjent i fra tidligere,men hadde sett Kvigtinden fra Geittinden noen måneder før. Med påturen Helge, Magne og Hauru. Vi vurderte det slik at vi var avhengig av telting for å gjennomføre turen. Klokka var ca 17.30 da vi kom til parkeringsplassen ved inngangen til Børgefjell nasjonalpark ved Fiplingvannet. En vei med bom kunne ført oss lengre opp,men vi vurderte riktig at det var best å ikke kjøre der selv om bommen var oppe. Gikk til Simskarhytten og fikk overnattet der. Det er en Statsskoghytte, Bustadmoen, ved Fiplingvann man også kunne brukt om man hadde planlagt bedre. Disse hyttene kan bookes. Veien til Simskahytta gikk først på vei, så på elveleie i Simskaret og etter en liten bakke til hytta. Siste del har nydelig furuskog og vakre fjell i bakgrunnen. Selve hytta var veldig grei også. Da vi hadde vurdert det sånn at det var tryggest å ha en overnatting ved foten av fjellet, hadde vi med pulk og overnattet litt over Kvigvannet. Først hadde vi gått gjennom det litt øde Bisseggskaret. Det var et greit område for pulk,med bare en litt bratt bakke med ca 200 høydemeters stigning. Det var tåke i fjellene da vi gikk inn her. Så og hørte flere ryper, særlig nede ved Simskarhytta.På toppen av Kvigtinden traff vi tre menn som kom fra Sverige, ellers var det lite liv å se. Det gikk fra å være ca 0 grader til minus 10 grader celsius den natta vi lå i telt. Om morgenen var det klarvær og blå himmel, som meldt. Føret var yppelig, et lite lag med kornet snø oppå en relativt hard base. Det var ikke is noen plass. Det gikk veldig greit å gå opp på toppen med fjellski og langfelle. De siste 150 høydemeterene kom en dis som gjorde at sikten ble fra 1-20 meter mens vi var på toppen. Da gikk vi langs en bred egg ca 1 km, og måtte være litt forsiktig da den østlige kanten spesielt er stupbratt. Gikk greit. Det gikk også greit å kjøre ned på det veldig egnede føret. Laget varmmiddag i teltet, pakket og gikk ned igjen.