Kyrkjenuten - Sauda, 364/404 (07.04.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kyrkjenuten (1,601m) 07.04.2023
Visits of other PBEs Korlevoll skianlegg parkeringsplass (665m) 07.04.2023

Påsken kom med fint vær, og vi pakket bilen med telt og ski og kjørte til Korlevoll Skianlegg etter jobb på onsdag. Det var sent før vi kom frem, så vi kjørte til lengre til Røldal skistener der vi fikk lov å sette fra oss bilen over natta. Neste morgen kjørte vi tilbake til Korlevoll skisenter. Her er det stor parkeringsplass med betalling med kort samt flott doanlegg. Vi betalte for tre dager og tok med oss ski og pulker, men så ble vi obs på ett skilt der det sto at det ikke var lov å parkere over natten pga brøyting ol. Heldigvis var det ikke meldt noe snø de nærmeste dagene så vi tok sjansen på at det skulle gå greit. Det var oppkjørte løyper i alle retninger, så vi ble litt usikre på hvilken vi skulle ta, men i følge noen vi møtte så skulle alle gå opp til Seljestadstøylen. Vi fulgte løypa som gikk opp til høyre, merket turløype, deretter fulgte vi skilt mot Steinavatnet og da vi nærmet oss Seljestadstøylen dukket det også opp skilt med Kyrkenuten. Litt før Seljestadstøylen tok vi til høyre skiltet mot Kyrkenuten og Steinavatnet, var også skiltet rett frem mot Kyrkjenuten, så her er det flere muligheter. Flotte løyper innover, men litt surt og kaldt og nesten ikke folk. I neste kryss tok vi til venstre med samme skiltingen, og stigningen fortsatte før det ble ett lite nedrenn til elva som kommer ned fra Dyrskaret. Vi tok en pause her og fikk litt påfyll av mat. Her var det løypeskille uten skilt som vi kunne se, men vi tok til venstre igjen oppover Dyrskaret, den til høyre går mot Steinavatnet. Bratt bakke opp her som vi sleit oss opp med pulkene på slep. Vinden tok seg opp og vi bestemte oss for å sette opp teltet på en fin plass vi fant litt vekk fra løypa. Her var kjempeflott utsikt mot Kyrkenuten. Fikk opp teltet og laget fin camp. Neste dag var det sol og blå himmel, men det var kaldt i lufta. Vi fulgte den oppkjørte løype til Dyrskalrvatna. Tidligere har det vært oppkjørte løyper helt til topps på Kyrkjenuten, men pga villrein så var det ikke det i år. Det var imidlertid flere som hadde gått opp der tidligere i påska, så det var bare å følge sporene over Dyrskarvatna og opp ryggen til Kirkenuten. Det var bra føre og fint å gå, og greit å finne veien. Flott utsikt fra toppen mot blant annet Folgefonna som ikke ligger så langt unna. Samme vei tilbake til teltet. Morgenen etter var været også strålende og vi pakket sammen og kom oss ned til bilen igjen samme vei som vi kom opp. Mange folk i løypene i det fine været. Bjørn var med.