Ystafjellet - ny småtopp på Totland (26.03.2023)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Totland P-plass (287m)
Endpoint Samme (297m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Ytstafjellet (332m) 26.03.2023 12:41
Visits of other PBEs Totland p-plass (287m) 26.03.2023 12:22
Wallhall (privat) (303m) 26.03.2023 12:29

Det dukket nylig opp en ny, liten "topp" på Totland - nemlig Ytstafjellet. Merkelig nok er det lagt inn et bilde av toppen på Peakbook tatt av Kjell Åge Norbeck men ingen før oss hadde registrert besøk på stedet!
Vi parkerte på Totland p-plass der det nå går greit å betale kr. 50 på Vipps for dagsparkering. Herfra fulgte vi vei til Wallhall (privat) som tidligere var bedriftshytte for Wallendahl - nå i privat eie. Vi fortsatte på grusveiene som også fungerer som skiløyper oppover mot Ytstafjellet.

Sti til telemasten på Ytstafjellet, stitråkk videre mot toppen

Da vi kom til en telemast fulgte vi sti opp dit og fortsatte på en svak sti i SV-retning mot høyeste punkt på Ytstafjellet. GPS 32V 303456 6691159. Stedet ligger inne i et tett skogholt nesten uten utsikt. Ingen markering av toppunktet.

Astrid på høyeste punkt på Ytstafjellet, Totland

Ned igjen rett østover mot grusveien som vi fulgte tilbake til utgangspunktet.

Grusvei/skiløype øst for Ytstafjellet

Konklusjon: tur på grusvei på Riple/Totland med en liten avstikker til en helt uinterressant skogstopp på høydedraget med navnet Ytstafjellet.