Høgstolen (25.03.2023)  6

Written by Eirik93 (Eirik Sekkesæter) GSM

Ascents Høgstolen (1,741m) 25.03.2023

Parkerte ved innkjørselen til Langdal camping, der veien videre mot Trollstigen er vinterstengt. Trasket inn forbi campingen og oppover bjørkeskogen i Berilldalen. Det ble klart for oss at vinden og den siste tidens mildvær hadde preget området da snødekket var hardt og avblåst innover dalen. Gikk med en liten skuffelse over at forholdene var såpass dårlige, men hadde også et håp om at snøen oppe på breen hadde blitt mer skjermet for vinden.

Turens eneste bratte parti, der terrenget bikker over 30 grader, ligger på rundt 750moh. Da skredfaren i regionen var betydelig, var vi spente på om vi ville finne det forsvarlig å passere. Også her hadde vinden og mildværet fått herje og det var et homogent og hardt snødekke vi hadde under oss.

Terrenget herfra og videre oppover var storslått og spektakulært. Lett å føle seg liten når man går inn i et slikt bremassiv. Med det samme vi passerte 1000-kvota, fant vi den gode snøen, og den var virkelig god - 30-40 cm med løssnø nesten helt upåvirket av vinden.

Resten av turen ble en eneste stor nytelse. Snøen holdt seg nydelig helt til topps, og vinden som var meldt i høyden, var totalt fraværende. En kjempeopplevelse å bevege seg oppover i terrenget - de euforiske følelsene satt løst. Ble stående på toppen i en god stund for å nyte utsikten og toppene i alle himmelretninger.

Nedkjøringen ble slik vi hadde drømt om! Først ned og over det enorme topp-platået på breen. Videre mellom blåisen i fantastisk god snø! Vel nede i bilen kunne vi se tilbake på en minnerik og storlått vårdag på Høgstolen!