Glitre - et nytt firekommunerspunkt (08.03.2023)

Written by Snilen (Lars)

Start point Steindammen (510m)
Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Glitre (360m) 08.03.2023

Fin vårskitur på skumle trikkeskinnespor fra parkeringsplassen ved Steindammen. Gikk ut på vannet ved den røde hytta i Bordvika. Herfra en snau kilometer i flatt lende til firekommunerspunktet. Firekommunerspunktet er nå markert i terrenget.

Ved en inkurie hadde skismøringen blitt igjen hjemme. Heldigvis traff vi en hyggelig kar på parkeringen som lot oss få låne noen striper, og turen ned til Glitre gikk fint. Her var all festesmørning borte, så turen opp igjen til parkeringen ble litt tung. Ved en inkurie viste det seg at skismøringen likevel var i sekken. dette fant vi ut når vi kom hjem.

På turkartet over Finnemarka anno 1993 møtes ikke grensene i eksakt samme punkt. På internettes kart fra oppmålingsvesenet er dette endret, slik at grensene møtes i samme punkt.

Gratulerer med Glitre.

Written by TERJES 09.03.2023 01:35

Da mangler du kun Oarddojavri i Finnmark i ferskvann, samt tre saltvannspunkter på Vestlandet.

Sv: Gratulerer med Glitre.

Written by Snilen 09.03.2023 23:27

Glitre var en grei skitur, de andre får jeg vurdere om jeg er i nærheten.