Storgrovtindtravsersen (01.03.2023)

Bakarste Storgrovhøe (2,259m) 01.03.2023
Fremste Storgrovhøe (2,253m) 01.03.2023
Storgrovtinden (2,229m) 01.03.2023

Full klaff med valg av avspaseringsdag denne dagen. Espen plukket meg opp klokka 0630, og vi var på ski før klokka ni. Startet fra bommen i Leirdalen, og tråkket oss oppover mot Heimre Illåbrean. Ti minus ved bilen, men måtte fort droppe både ett og to lag. Det var meldt en del vind, og vi så fokksnøen på alle toppene rundt oss, men foreløpig gikk vi i le for vinden. Fikk en smakebit av sola som dukket opp i 10 minutter før den forsvant bak Skardstinden igjen. Utnyttet dette og tok en liten rast og fikk på oss klatreselene.

Deilig terreng innover breen, veldig fin snø og kul utsikt mot Dumhøe og Skardstinden. Massive fjell dette her altså. Måtte opp et bratt heng for å komme opp på ryggen mellom de Heimre Illåbreatindene, men snøen virket veldig stabil. Forventet at vinden skulle slå oss i trynet da vi bikket over kanten her, men det var helt vindstille gitt! Tok en tekopp og bestemte oss for å droppe Søre Heimre Illåbreatinden og heller gå rett til Nørdre.

Ett lite klyvepunkt opp her, men trengte ikke tau. Videre mot Storgrovtinden var det småklyving og vandring bortover ryggen. Foran oss så vi hammeren som vi måtte klatre opp, og i kjent stil så ting veldig vanskelig ut på avstand. Men da vi kom innunder opptaket så det veldig greit ut. Et lite balanseflytt ut til venstre, så var det bare å dra seg i land på deilige positive tak. Fulgte rampa ut mot venstre og straks var vi på toppen. Fortsatt sol og vindstille!

Beholdt tauet på videre bortover ryggen. Et litt kinkig parti nedover til skaret mot Bakarste Storbreahøe. Fra skaret var det 10-15 meter klatring, ganske greit, satte en bankebolt og et par kammer. Så var det bare å rusle til topps. Sklei ned til sadelen mot Fremste, og opp på denne.

Skikjøringa ned mot breen igjen var helt fantastisk. Upåklagelig føre og god sikt. Tok ikke lang tid å komme seg til bilen igjen. 7 timer på tur. Dette bør bli en rangleklassiker vinterstid; håndterbart terreng, kort anmarsj, vinteråpen vei, spektakulære omgivelser og passe utfordrende klyving. Også får man luftet kileknippet sitt.