Høyåsen i Halden (16.02.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Høyåsen (235m) 16.02.2023 15:05
Fra Halden sentrum fulgte jeg skilting opp til bommen ved Demma. Her var den laget til en fin p-plass hvorfra det gikk en merket sti videre opp til toppen. Dette er et populært turmål både sommer og vinter, noe den godt brukte stien og lysløypene indikerte. Selve toppen er temmelig utbygd med utsiktstårn, griller, klatrevegg, treningsapparater, lekestativer, antennemaster og flere bygninger. Et flott sted for mange aktiviteter. Det var dessverre litt tåkete denne dagen, ellers tror jeg utsikten fra tårnet hadde vært enestående! Selve toppunktet er umarkert, men den ligger i nærheten av bygningene. Jeg ruslet også bortom toppunktet i nord like ved antennemasta.
Denne toppen anbefales på en godværsdag, gjerne med tid til litt ekstra trening og kanskje medbrakt grillmat:)
Fin p-plass ved bommen sør for toppen
Stien fra p-plassen er tydelig hyppig brukt!
Like før toppen møtte jeg på en gammel krok:)
Høyåsen i Halden
Utsikt over plassen fra tårnet
Toppunktet litt lenger nord er noe lavere