Hoklane og Hæddena (Osterøy) (18.01.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Haverdalen (339m)
Endpoint Samme (342m)
Ascents Hoklane (483m) 18.01.2013 14:00
Hæddena (462m) 18.01.2013 15:20

HOKLAR OG HÆDDER PÅ OSTERØY

På vei til hytten på Mjølfjell tok Astrid og jeg en avstikker til Osterøy for å få med oss noen av toppene i nærheten av Osterøybroen. Vi hadde fått gode opplysninger om startpunkt og rute av petter (Petter Bjørstad) som gikk samme turen 6. januar i år.

Vi parkerte ved noen bygninger ved enden av veien inn Haverdalen fra Audestad. Dette er fellesbeite-område for bøndene i området. Start ca kl 1330. Fint vær, kuldegrader og frosset mark overalt. Vi gikk ganske direkte mot første mål for dagen - Hoklane. Først over beitemark med tuer og søkk, så over noen gjerder før vi var over i utmark der vi kom inn på sti fra nordsiden.

HOKLANE
Oppe der etter en knapp halvtime litt før kl 14. Kom først til et nedfalt trigmerke som ligger ca 30 m nord for toppen. Høyeste punkt vi fant var på en liten haug uten markering på GPS 6706477 310733.

Astrid på høyeste punkt på Hoklane. Haus og Stemmeseggi i bakgrunnen
Trigpunktet på Hoklane

HÆDDENA
For å komme videre til Hæddena måtte vi ned ca. 170 hm meget bratt ned i Blomaskaret. Vi var heldige og fant en OK ryddet, men ikke særlig god sti nedover her.

Så gikk opp til det høyeste punktet i Blomaskaret uten å finne noen sti til Hæddena. Avstand og terreng var ikke avskrekkende, så vi valgte å gi oss ivei direkte mot toppen. Da vi passerte tregrensen kom vi inn på en merket sti som kom lenger nordvestfra, og fulgte denne til toppen. Oppe der kl 1520. Ingen markering av toppen: GPS på det høyeste punktet 6705777 310048. Jeg gikk ut til et utkikkspunkt litt lenger mot NV, men utsikten var omtrent som på toppen.

Utsikt i motlys vestover mot Hæddena fra Hoklane
Høyest punkt på Hæddena. Stemmeseggi i bakgrunnen

På tilbaketuren fulgte vi petter (Petter Bjørstad) sitt råd, rundet ned igjen i Blomaskaret langs stier som mest fortonte seg som hjortestier, men enkelte steder var det spor etter rydding av sti gjennom brakeområdene. Vel nede i Blomadalen rundet vi mot venstre og kom etter et litt kronglete parti gjennom småskog og et granfelt inn på en fin skogsveg som vi fulgte tilbake til bilen.