Montana de los Brezos og Roque Imoque på Tenerife i Spania (31.12.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Montaña de los Brezos (1,109m) 31.12.2022 10:54
Roque Imoque (1,102m) 31.12.2022 10:54
Med gassen i bånn på en leid bil kom vi så vidt opp bakkene til Ifonche og fulgte en lokal vei ned til nordsiden av Montana de los Brezos. Her parkerte vi ved siden av et par bobiler som hadde funnet frem til denne rasteperlen av et campingsted. Fra bilen var det kort vei opp til dagens første topp, og etter en liten halvtime på sti i meget rolig tempo stod vi på toppen. Flott utsikt både mot Teide og strendene ved Fanabe og Playa de las Americas. Vi fortsatte ned på andre siden for å se om vi kom opp på Roque Imoque også. Det var heller ikke lange biten, men denne toppen så veldig mye brattere ut, spesielt i det øverste partiet.Vi bestemte oss for å gå så langt vi kom, og som så ofte ellers er det lettere enn det ser ut som. Litt småklyving var alt som skulle til, og dermed var topp nummer to i boks:) Utrolig fint fjellterreng på denne øya! Tilbaketuren gikk langs foten av Montana de los Brezos og etter 2,5 timer med rolig tur var vi tilbake ved bilen.
Klar til start fra parkeringen med Montana de los Brezos i bakgrunnen
Artig formasjon like nedenfor parkeringen
Kristian på vei opp til Montana de los Brezos
Montana de los Brezos på Tenerife
Utsikt mot Roque del Conde fra toppen av Montana de los Brezos
Utsikt mot nabotoppen Roque Imoque
På vei opp mot Roque Imoque
Tilbakeblikk mot Montana de los Brezos
Den øverste delen på Roque Imoque er bratt og krever litt lett klyving
Utsikt fra Roque Imoque mot Roque del Conde og Playa de las Americas
Utsikt mot Teide som er litt borte i skyene