Store Hoggsgåsa & Svarthammaren - Heim (02.12.2022)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Asplisætra (135m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Store Hoggsgåsa (751m) 02.12.2022
Svarthammaren (654m) 02.12.2022

Trøndelag
2.12.2022

Først ble det frokost på hotellet i Kyrksæterøra. Deretter kjørte vi mot Holla og Asplia. Heldigvis var bomveien åpen innover dalen. Johan hadde ruta klar som han pleier å ha. Startet etter stien til hytta ved Nedre Dyrbeinlivatnet. Greiest å følge strandkanten før oppgangen til en liten varde. Hjortens rutevalg er ofte det beste. Etter Hoggsgåsbotn tok vi fatt på motbakken til Store Hoggsgåsa (751). En praktfull utsiktstopp mot Hemnfjorden. Neste etappe foregikk via Kvernabekken og ned til Hammarkleiva. En skyggefull dal på denne tiden av året. Kom innpå stien som krysset Hollaelva litt ovenfor demningen. Dette var en god lakseelv frem til reguleringen på 1960-tallet.. Litt senere fikk vi en ryddig og grei oppgang til Svarthammaren (654). Samme fine utsikten her. Returnerte til stien i Hammarkleivdalen. Her ble det en ny elvekryssing som på våren kan by på problemer. En super desemberdag på frossen mark og ikke et vindpust. En soleklar favoritt i gamle Hemne kommune. // Spennende historie var å lese på info-tavla om Hammarkleivfolket.

Store Hoggsgåsa

Svarthammaren

Skøyte-is
Svarthammartjønna

Missing title

Written by Togra 03.12.2022 15:43

Ser ut som dere har hatt en fin tur. Flott landskap. Har sett Tv2’ program «Reddet» Det var det dronefilm fra Paal og en kunne se to staute karer oppover fjellet. Dette blir nok ikke siste førjuls toppen kan jeg tenke meg.

Rimfrost

Written by heisim 02.12.2022 21:49

Så flott å se fjellheimen kledd i rim, både ser og høres ut som en flott tur! Fine bilder!

Sv: Rimfrost

Written by otto 05.12.2022 15:24

Takk for det. Ligger an til minusgrader også i Sandefjord.

Hammarkleivdalen rundt

Written by JoSo 02.12.2022 20:01

Sjeldne forhold for fotturer nord for Dovre for tiden! Frosne myrer, bekker og tjern - null flått, insekt og orm - perfekt.. :)

Takk for en fin turopplevelse i dag, Otto!

Sv: Hammarkleivdalen rundt

Written by otto 03.12.2022 22:28

Veldig bra alt sammen Johan. Frem med snøskuffa mandag...